Overslaan en ga direct naar de inhoud

Anya van de Wetering: ‘Als kind jutte ik op het strand van Den Helder. Daar is vast de kiem voor mijn verzameldrift gelegd’

Anya voor het dierbare schilderij met mosselen van Sasja Wagenaar. De foto met blauwe druifjes links ervan is van Arjan Benning en een Beetle van RAR via Matter of Material.
Anya voor het dierbare schilderij met mosselen van Sasja Wagenaar. De foto met blauwe druifjes links ervan is van Arjan Benning en een Beetle van RAR via Matter of Material.

Anya van de Wetering van Kamer 465 is al 35 jaar een veelgevraagd styliste. Voor Residence maakte ze talloze producties in binnen- en buitenland. Haar woonhuis en studio in Halfweg fungeren als archief: aan ieder object kleeft een herinnering.

Ik sta altijd open, alles komt binnen en mijn hoofd is constant actief. Door al die ervaringen en beelden kan ik connecties leggen die voor anderen niet zichtbaar zijn. De producties vertellen nooit één verhaal. We doen altijd een stapje extra, voegen een laag toe en werken net zolang door tot er echt iets bijzonders ontstaat. Veel mensen weten niet wat het werk van een stylist inhoudt. Ik noem het schilderen met de spullen die er zijn. We etaleren niet, bouwen geen showroom, maar creëren een beeld en gevoel om mensen te inspireren en trends te laten zien. Daarvoor gebruiken we nieuw design in combinatie met oude spullen. Ik let vooral op de vorm en het spanningsveld tussen de objecten. Het is een raar vak. Gelukkig met veel vrijheid, dat is een voorwaarde voor creativiteit.’

Kamer 465

‘Mijn eerste werkplek was in het voormalige Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam. Kamer 465, dat werd de naam van mijn bedrijf. Ik werk samen met Marie-Claire Lambalk. Onze stijl is redactioneel. Dat komt door de jarenlange ervaring met producties voor magazines. Die redactionele insteek wordt ook gewaardeerd door commerciële klanten als Linteloo, Spectrum en Eijffinger. Daarnaast adviseren we bij de inrichting van huizen en bedrijfsruimtes.’

Eind jaren negentig koos Anya al voor antracietkleurige taatsdeuren en een betonnen stortvloer. Het stoeltje is van Pols Potten.
Eind jaren negentig koos Anya al voor antracietkleurige taatsdeuren en een betonnen stortvloer. Het stoeltje is van Pols Potten.
De Japanse trapkast is de blikvanger in de studio en biedt ook ruimte aan een verzameling vazen en gedroogde bloemen.
De Japanse trapkast is de blikvanger in de studio en biedt ook ruimte aan een verzameling vazen en gedroogde bloemen.

Straatjutten

‘Als kind jutte ik op het strand van Den Helder. Daar is vast de kiem voor mijn verzameldrift gelegd. Op mijn elfde nam ik een tafeltje mee dat ik langs de stoep vond en knapte dat samen met mijn vader op. Voor de deur bij kunstenares Gerti Bierenbroodspot – ik woonde vlak bij haar atelier – vond ik een zaagblok en tafeltje dat ze had gebruikt als palet. Die staan nu hier in huis. Ook het Rietveldstoeltje uit de Military-serie komt van de straat. Het is niet zo dat ik een grote waarde hecht aan spullen, maar wel aan de ervaringen die eraan kleven. Door het volle leven van alledag – met ups en downs – zijn sommige herinneringen opgeborgen en door een foto of voorwerp komen ze voor mij weer helemaal tot leven.’

Summercamp New York

‘Op mijn negentiende stapte ik op het vliegtuig naar New York. Ik belandde als begeleider van een summercamp in upstate New York. Daar ontmoette ik David Rabin. Ik logeerde bij hem en zijn ouders in Long Island en leerde New York goed kennen. Hun interieur maakte grote indruk: een ideale combinatie van moderne meubels, vintage en kunst. Met David ben ik nog steeds bevriend. Als ik in New York ben, bezoek ik hem in een van zijn bekende bars of restaurants, zoals The Skylark en The Lambs Club.’

De witte vaas is vintage, de blauwe heet Grand Bernard en is van Scholten & Baijings. Leoniek Bontje tekende het portret van Anya. De groene vaas komt uit de Bottle collection van Klaas Kuiken. Bella Thewes maakte de foto met het viooltje.
De witte vaas is vintage, de blauwe heet Grand Bernard en is van Scholten & Baijings. Leoniek Bontje tekende het portret van Anya. De groene vaas komt uit de Bottle collection van Klaas Kuiken. Bella Thewes maakte de foto met het viooltje.
Anya en Marie-Claire Lambalk vieren dit jaar feest, het concept- en stylingbureau Kamer 465 bestaat 35 jaar. Op tafel marmeren objecten van Jeroen Logtenberg.
Anya en Marie-Claire Lambalk vieren dit jaar feest, het concept- en stylingbureau Kamer 465 bestaat 35 jaar. Op tafel marmeren objecten van Jeroen Logtenberg.

Modeacademie en modellenwerk

‘Mijn voorliefde voor stoffen en texturen stamt uit mijn tijd op de Amsterdamse Mode-akademie. Ik kwam daar binnen als halve punk op legerkisten. Van oude kledingstukken produceerde ik iets nieuws, Jean-Paul Gaultier was een voorbeeld. Net als veel van de andere studentes was ik model. We omarmden alles wat op ons afkwam – een heerlijke tijd. Voor Papillon ontwierp ik balletkleding. Bij het samenstellen van een catalogus met dansers van het Nationale Ballet maakte ik kennis met het stylingvak Daarna bracht ik met oud-klasgenoot Peter Stokkermans een aantal collecties uit voor ons merk LeGrand & Hartsel.’

Het hele verhaal over Anya van de Wetering lees je in Residence 7/8, 2021. Nu te bestellen in onze shop.  

Fotografie Eddy Wenting | Tekst Caroline Ludwig

INSPIRATIE

Back to top