Overslaan en ga direct naar de inhoud

Zee van groen

'Alsof je zwemt in een oceaan van tijd’, zo omschrijft ontwerper Daniele Daminelli zijn eigen appartement even buiten Milaan.

Acht jaar lang werkte Daniele Daminelli voor de beroemde Milanese designstudio Dimore. In 2017 kreeg hij de kans om zijn eigen ontwerpstudio 2046 – vernoemd naar de film 2046 van regisseur Wong Kar-Wai – op te richten. Net als de hoofdrolspeler uit deze film haalt Daminelli graag herinneringen uit het verleden terug naar het heden en de nabije toekomst. Twee jaar later kocht hij, samen met zijn partner Giulia Crippa en hun twee kinderen Camilla (11) en Giacomo (5), dit appartement in de buurt van Milaan en bracht daar zijn designfilosofie tot leven.

Elio Frisia
‘Het was liefde op het eerste gezicht’, vertelt Daniele over het honderdtachtig vierkante meter grote appartement op de begane grond aan een met bomen omzoomde straat. Het is in de jaren dertig ontworpen door Elio Frisia, een ingenieur en architect die samenwerkte met de grote Milanese bouwers zoals Gio Ponti en Piero Portaluppi. Het gebouw kenmerkt zich door strakke vormen, grote raampartijen en fraaie details. ‘De lichtinval was prachtig en alles was in fantastische staat’, herinnert Daminelli zich nog van hun eerste bezoek aan het appartement. ‘Zelfs de originele ramen en de parketvloer waren er nog.’


Dimore
Samen met zijn Studio 2046-team werden de drie slaapkamers, eetkamer, woonkamer, keuken, badkamer en de extra logeerkamer boven volledig getransformeerd. Hij koos daarbij voor een mix van vintage en hedendaags, klassiek en modern, passend bij de filosofie van zijn ontwerpstudio.

Sterk karakter
Doel van de verbouwing van het appartement was het creëren van een interieur met een sterk karakter, zonder de oorspronkelijke lichtheid te verliezen. Een belangrijke bron van inspiratie daarbij was het boek The Private World of Yves Saint Laurent & Pierre Bergé. ‘Ik was onmiddellijk enorm geboeid door hun huis in Parijs’, aldus Daniele. ‘De entree met het weelderige behang, de voorwerpen afkomstig van reizen over de hele wereld en de contrasten in de gebruikte materialen en kleuren. Het sluit helemaal aan bij mijn kijk op esthetiek. Een deel daarvan is te zien in dit huis.’

Doordachte ruimtes
Hoewel het appartement in goede staat verkeerde, moest er toch het nodige aan worden veranderd. ‘Het was al twintig jaar niet bewoond, en dus verouderd’, aldus Daminelli. ‘Zo moest de hele elektrische installatie worden vervangen en waren alle plafonds verlaagd. Daar bleken nog prachtige ornamenten boven te zitten. Gelukkig was de indeling ook goed. In eerste instantie wilden we de badkamer en de keuken verplaatsen, maar dat hebben we niet gedaan omdat we geen afbreuk wilden doen aan het originele ontwerp. Dit project bood me ook de kans om meer te weten te komen over Frisia, van wie ik weinig afwist. Ik zie nu wat voor meester in techniek hij was en hoe doordacht zijn ruimtes zijn. Dat zie je in dit appartement vooral in de grote woon-eetkamer met ramen van die uitkijken op de lindebomen in de straat. Het is mijn favoriete ruimte en ook het hart van het huis.’

Een oceaan van tijd
Deze kamer is ook een voorbeeld van hoe Daminelli zijn eigen werk naadloos combineert met stukken uit zijn benijdenswaardige collectie twintigste-eeuws design, waaronder Gio Ponti fauteuils, banken uit de jaren zeventig en een Chinees art-decotapijt. En dat alles tegen een donkere, diepzeegroene achtergrond in verschillende nuances. ‘Ik ben dol op donkere kleuren, omdat ze helpen om sfeervolle kamers te creëren’, vervolgt Daminelli. ‘Hier heb ik gekozen voor een diep zeegroen in verschillende nuances. Alsof je zwemt in een oceaan van tijd waarbij het binnenkomende zonlicht de kleuren in de loop van de dag verandert.’ studio2046.com

Fotografie: Nathalie Krag / Living Inside | Tekst: Tami Christiansen | Tekstbewerking: Sylvia Emonts

Residence.nl maakt gebruik van cookies

Klik hieronder op 'Akkoord' om het gebruik van cookies te accepteren en door te gaan naar de website.

Back to top