Overslaan en ga direct naar de inhoud

California dreamin'

Het moest roze worden, wisten interior designer Bill Stewart en zijn man Joseph Gyori toen ze de oorspronkelijke tekeningen van hun jaren zestig villa in Palm Springs vonden.

Bijna dagelijks staan er mensen voor het huis om selfies te maken. Bill Stewart, mede-eigenaar van het interieurontwerpbureau Stewart/Mohr Design en Joseph Gyori zijn eraan gewend. Ze lieten zelfs de hoge haag die het huis aan het zicht onttrok, verlagen om het beter zichtbaar te maken. ‘We wisten niet wie de architecten van dit huis waren, tot we de originele tekeningen vonden en ontdekten dat het is ontworpen door Albert Frey en Robson Chambers’, vertelt Bill Stewart. ‘Frey was de eerste architect in Amerika die met Le Corbusier werkte en verantwoordelijk is voor enkele opmerkelijke Mid-century gebouwen in Palm Springs, zoals het stadhuis, brandweerkazerne nr. 1 en het tramstation dat nu dient als plaatselijk bezoekerscentrum. Veel huizen in Palm Springs, waaronder dat van ons, zijn gebouwd toen de stad in de jaren vijftig enorm groeide en er veel mensen uit Los Angeles voor weekenden en vakanties hier naartoe kwamen.’

Details
‘We kenden het huis al langer’, vervolgt Stewart, ‘want we verdeelden onze tijd al tussen Atlanta, waar mijn bedrijf is gevestigd, Palm Springs waar ik al een tweede huis had en Canada waar Joseph destijds woonde en werkte voor een oliemaatschappij. Als we hier waren, reden we regelmatig door deze straat. Het kwam te koop op het moment waarop Joseph en ik plannen hadden om te gaan samenwonen. Aangezien Joe een grote familie heeft, hadden we vooral behoefte aan extra slaapkamers en een mooie achtertuin.’ Het huis heeft drie slaapkamers en drie badkamers, maar de mannen vielen vooral voor de decoratieve metalen schermen die een vage Marokkaanse uitstraling hebben. Later bleek dat ze zijn ontworpen door John deKoven Hill, een leerling en naaste collega van Frank Lloyd Wright. En dan is er nog het zwembad dat, met een beetje fantasie, de vorm van een gogo-laars heeft, met een trapje bij de teen. ‘We vielen als een blok voor deze details’, herinnert Stewart zich. ‘Dezelfde dag deden we een bod.’

Roze
En dat terwijl het huis op dat moment in een onooglijke kleur mosterdbeige was geschilderd. ‘Bill wist vanaf het begin dat hij het huis roze wilde schilderen’, vult Gyori aan. ‘Ik was daar niet zo zeker van, maar ik heb geleerd om op zijn oordeel te vertrouwen. Hij heeft gelijk gekregen. Niet alleen zorgt deze kleur ervoor dat het huis er veel frisser uitziet, het benadrukt ook de originele jaren zestig architectuur.’ Bill Stewart: ‘Bovendien was roze was ook de favoriete kleur van architect Frey. De roze kleur is een eerbetoon aan hem.’ Gelukkig was de basis van het huis in uitstekende staat en hoefden er alleen maar enkele updates uit de jaren tachtig te worden gecorrigeerd. Zo werd de keuken gerenoveerd, maar bleven de originele stalen kasten bewaard. En de douche kreeg een glazen schuifwand, waardoor het tegelijkertijd een binnen- en buitendouche is Het grootste werk was buiten. Het zwembad werd helemaal gerenoveerd en de tuin opnieuw aangelegd.

Olijfoliegroen
Als tegenhanger tegen de roze buitenkant, kozen de mannen voor een interieur in rustgevend Olive Oil groen van Dunn-Edwards Paints, gecombineerd met citrustinten in de meubels, dikke donzige tapijten, eigenzinnige artefacten uit het midden van de vorige eeuw, veel kunst en een serie miniatuurschilderijen als eerbetoon aan de architectuur van Parm Springs, waaronder vanzelfsprekend Frey. De meubels zijn grotendeels afkomstig uit hun eerdere huizen in Atlanta en New York. Het is een interessante mix van stijlen die op een eigenzinnige manier worden gecombineerd. Zoals de robuuste houten stoel met schapenvacht en een fauteuil van Pierre Paulin in de slaapkamer, een porseleinen buste van Lafayette uit 1937 naast een Versace-advertentiefoto van Steven Meisel uit 1937 en Marokkaanse tapijten, kussens en lampen. ‘Het is een beetje alsof je al je vrienden hebt gevraagd om te komen eten en ze allemaal een ander ingrediënt meenemen’, zegt Stewart. ‘Je begint te koken en maakt er een compleet diner van.’ stewartmohrdesigns.com

Lees verder in Residence no.5, bestel het meinummer hier via onze online shop.

Fotografie: Birgitta Wolfgang Bjørnvad / The Sisters agency | Tekst: Julia Mincarelli | Tekstbewerking: Sylvia Emonts

INSPIRATIE

Back to top