Overslaan en ga direct naar de inhoud

Column directeur PAN Amsterdam Mark Grol: ‘de aankomende editie van PAN Amsterdam is nu al historisch’

Mark Grol.
Mark Grol.

Mark Grol, directeur PAN Amsterdam, mocht weer de beroemde kunstbeurs organiseren; gelukkig, na een jaar zonder editie door corona. Speciaal voor Residence schreef hij een column over dit bijzondere organisatieproces.

Ben je net benoemd tot nieuwe directeur van PAN Amsterdam en dan breekt corona uit. De wereld staat op zijn kop en de aankomende editie van de grootste nationale kunstbeurs van Nederland moet worden uitgesteld. Terecht, maar ook even slikken. Wat betekent dit voor de deelnemende kunsthandelaren? Wat betekent dit voor de RAI, waar de beurs jaarlijks plaatsvindt? Wat betekent dit voor alle vaste beursbezoekers? Wat betekent dit voor het team?

Liefde voor kunst 

De rijdende trein PAN stond in maart 2020 plotsklaps stil, een bizarre gewaarwording. In de 34 jaar dat de succesvolle beurs bestaat, heeft een dergelijk ingrijpende situatie niet plaatsgehad. Gelukkig hebben de meer dan 150 kunsthandelaren en galeriehouders, die allen aandeelhouder zijn, in de afgelopen decennia een buffer voor moeilijke tijden opgebouwd. 2020 werd een soort tussenjaar. Wonden likken, op een laag pitje een en ander laten doorsudderen, intensief contact blijven houden en voortdurend met elkaar afstemmen; van deelnemer tot sponsor, van verzamelaar tot pers. Dat gaf een mooi soort saamhorigheidsgevoel.

‘Vanwege de huidige maatregelen is de beurs ruimer van opzet’

Als mij de afgelopen periode één ding duidelijk werd, is het dat de kunsthandelaren en galeriehouders met wie wij werken echt die unieke combinatie in zich hebben van een zakelijke ondernemersgeest en een grote liefde voor de kunst. Soms is dat lastig, vooral voor henzelf – ‘Moet ik dat prachtige werk nu echt verkopen, ik hou het liever nog een tijdje voor mijzelf ’ – maar uiteindelijk komt het de duurzame kwaliteit van de Nederlandse kunstwereld ten goede. Ook valt de verdere opmars van online zakendoen op; maar wel in het verlengde van live contact. Want juist het ontbreken van de fysieke beurzen de afgelopen periode is door velen als een serieus gemis ervaren. Kunst wil je immers in het echt zien.

Historische editie

Inmiddels zijn we aan het aftellen: zaterdag 13 november is het zover. Na maanden van online zoomen, thuiswerken en whatsappen, kunnen we de eerstvolgende editie van PAN Amsterdam weer optuigen. Voor onze trouwe beursbezoekers, maar ook voor nieuwe verzamelaars. En een beurs is een uitgelezen plek om de groep conversation pieces, wat een verzameling eigenlijk is, uit te breiden. En context aan de afzonderlijke stukken en je verzameling als geheel te geven. Want het zijn niet alleen de objecten zelf, maar zeker ook de verhalen over en rondom de objecten die kunst zo waardevol maken. En echt, de experts op de beurs hebben eindeloze kennis en delen die graag met andere kunstliefhebbers. Daar ligt naar mijn idee dan ook de echte meerwaarde van een beursbezoek. De aankomende editie van PAN Amsterdam is nu al historisch. Eindelijk, we mogen weer. Vanwege de huidige maatregelen is de beurs ruimer van opzet. Maar alle betrokkenen kunnen niet wachten om hun rol in te nemen – en kennis en kunst te delen. Van de vaste kunsthandelaren zoals galerie Roger Katwijk, juwelier Marjan Sterk en Mentink & Roest via ‘terug van weggeweest’-deelnemers als Aronson Antiquairs, Rueb Modern Art en Willem Baars Projects tot nieuwe gezichten als Lawrence Steigrad Fine Arts uit de VS, de Amsterdam Watch Company en galerie Althuis Hofland. Iedereen heeft er enorm veel zin in. En ook Residence is dit jaar uiteraard weer prominent aanwezig. Zoek ze op, op stand 33. Vinden ze leuk!

Tekst: Mark Grol | Fotografie: Desiree Engelage

INSPIRATIE

Back to top