Weinig plekken zo mooi als Rome, met onder andere het prachtige Colosseum. Patrick Poli was dan ook verrukt dat hij vlak bij dit monument een loft vond, dat inmiddels ook wordt verhuurd.
Rome is een van de steden die tot de verbeelding blijven spreken, dankzij de sfeervolle straten en talrijke kerken en monumenten. Patrick Poli had het geluk een woonruimte te vinden op minder dan honderd meter afstand van het Colosseum. De voormalige opslagruimte was volgens hem in een ‘vreselijke staat’. Er was een hoop fantasie voor nodig om het te krijgen zoals het nu is.
Het huis op de begane grond met een eigen ingang was jarenlang zo verwaarloosd, dat het niet eens meer was aangesloten op het waternet of afvoersystemen. Toen duidelijk werd hoeveel kostbaar en tijdrovend onderhoud er nodig was, werd besloten alleen het noodzakelijke te doen op een zo goed mogelijke manier. Patrick Poli: ‘Er lekte zelfs afvalwater rechtstreeks op de fundering, we hebben veel moeten graven om te zorgen voor voldoende ventilatie om de ruimte vochtvrij te houden.’
Bij graven in Rome moet je wel voor elke twintig centimeter omlaag overleggen met monumentenzorg, om zeker te weten dat niks belangrijks wordt verplaatst of beschadigd. ‘Gelukkig, of misschien juist niet, vonden we niks onverwachts, al legden we wel prachtige oude muren en bogen bloot.’ Het project werd begeleid door Poli zelf en zijn partner Guc. Ze zochten een architect die hun visie kon bewerkstelligen én toezicht zou houden op de vergunningen en de nodige werkzaamheden in de structuur. Overal werden stalen balken aangebracht om het oude palazzo uit de achttiende eeuw te versterken.
Toen het zware werk eenmaal was gedaan, kon Patrick zich concentreren op het creëren van zijn ideale pied-à-terre in Rome: een strakke en eigentijdse ruimte in het hart van de geliefde stad. Op dat moment werd de hulp ingeroepen van de plaatselijke architect en galeriehouder Giorgia Cerulli. Ze onderzocht en kocht veel van het meubilair en de verlichting in het appartement, zoals de Venini-kroonluchter en de fauteuils uit de jaren vijftig. Het ontwerp van de bank is afgeleid van een dormeuse die ze ontwierp voor een ander project in Rome. Het is aangepast om er een opklapbed in te plaatsen, een elegante oplossing die het appartement een extra slaapplek geeft. Poli: ‘Wat we ook deden – en waarvoor iedereen ons voor gek verklaarde, omdat elke vierkante meter in Rome zo waardevol is – is de helft van de bovenste verdieping verwijderen. Zo kreeg de begane grond een hoogte van circa vijf meter. Mensen raadden ons aan daarom de badkamer kleiner te maken, maar we maakten hem enorm. Ik vind het geweldig.’
Die dubbele hoogte geeft de ruimte van zestig vierkante meter een open gevoel én beïnvloedt de esthetiek van het huis. Het is een mannelijke plek, maar wel met een warme sfeer. Poli gebruikte stoffen van Rho Design Amsterdam om het effect van de stalen balken en de zeer prominente stalen trap te verzachten. De speelse elegantie van de keuken maakt het interieur aangenaam en luxueus. ‘We wilden de muren zo neutraal mogelijk hebben, zeker niet wit, maar meer een natuurlijke canvaskleur. Zo konden we zorgen voor kleur in de inrichting en objecten,’ aldus Poli.
De keuken is van het lokale bedrijf TM Italia, de nachtblauwe delen combineerde het paar met koperaccenten. ‘Koper was een beetje het thema voor dit appartement, het zit in de grepen, bestek en de trap. Die is gemaakt van ijzer: we deden er water op en wachtten tot het ging roesten. Toen het gewenste effect was bereikt, stopten we het proces.’ Dit soort handmatige bewerkingen is ook te zien in de gastenkamer, waar linnen werd gebruikt tijdens het drogen van de hars op de muren, voor een warmere textuur. Op de marmeren werkbladen in de keuken gebruikten ze een innovatief product om de delicate gootsteen te beschermen, aangezien deze veel zal worden gebruikt.
Gepubliceerd in Residence No. 9, 2021 verkrijgbaar online. Fotografie Serena Eller/Vega MG | Tekst Kurt G. Stapelfeldt | Tekstbewerking Lisa Goudsmit