Claire Basler Beauvoir schildert haar eigen wereld, vol sprookjesachtige bloemen. Daarnaast creëert ze ook haar eigen leefomgeving op een even betoverende manier. Samen met partner Pierre woont ze in een ongelofelijk kasteel in de Franse Auvergne.
Terwijl er klassieke muziek klinkt, bewegen Claire Baslers armen met de elegantie van een balletdanser als ze zich uitstrekt om de buitenste randen van het doek te bereiken. Zodra Claire begint te schilderen, heeft ze het voltooide schilderij al in haar hoofd: ze schildert afgaand op haar eigen geheugen. ‘Hoe sneller ik werk, hoe levendiger de schilderijen worden,’ vertelt ze. In de afgelopen dertig jaar werden haar vloeiende, sensuele weergaven van bloemen internationaal geliefd, maar het pad daarnaartoe was niet altijd gemakkelijk.
Als student aan de École des Beaux Arts bracht Basler uren door in het Louvre om de klassieke meesterwerken van de Europese schilderkunst te bestuderen. Vooral de 18e eeuw inspireerde haar. In tegenstelling tot de abstracte en conceptuele kunst die populair was in de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren Baslers figuratieve, gestileerde schilderijen een riskante keuze – maar wel een die zijn vruchten afwierp
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.
Haar ongelofelijke vermogen om rottende bloemen, fragiele bloembladeren, een wilde stengel die buigt in de wind of de kracht van een boom vast te leggen onderscheidt haar als een meesterlijk schilder van de natuur. Haar toetsen zijn even licht en sprookjesachtig als Baslers leefomgeving. Haar nieuwste huis is Château de Beauvoir in Échassières, in de Auvergne. Net zoals haar creativiteit is ook haar energie grenzeloos: het kasteel is de derde renovatie in slechts vier jaar voor Claire en partner Pierre. Klein is het ook niet, met veertig kamers en zo’n 33 hectare grond.
‘Eigenlijk zochten we online naar kleinere huizen, maar toen ik dit zag, belde ik Pierre. In plaats van mijn enthousiasme te temperen, leek hij nog enthousiaster,’ aldus Basler. ‘Het gevoel was meteen goed, we keken elkaar aan en besloten het te doen.’ Omdat het stel zo goed samenwerkt, lukte het om binnen slechts tien maanden tijd het kasteel klaar te maken voor hun intrek. ‘We vullen elkaar perfect aan,’ erkent Pierre. ‘Claire heeft enorm veel verstand van decoreren, design en stijl én heeft een beetje technische kennis. Mijn begrip van design is minder dan dat van haar, maar gelukkig heb ik het technische en praktische inzicht, waardoor haar visie succesvol kan worden uitgevoerd.’ De verbouwing zelf was niet te rigoureus. ‘We hebben de originele kleuren van de muren en deuren zo gelaten, evenals het prachtige patina. Waar we zagen dat er veranderingen waren aangebracht door de vorige eigenaren voelden we de vrijheid om daaroverheen te schilderen,’ zegt Claire.
Het voorheen verlaten pand is zodoende omgetoverd tot een sprookjesachtige fantasie met gedetailleerd geschilderde bloemen die dansen over de enorme muren. Hoge, elegante vazen gevuld met bloemen en berkentakken dragen bij aan de theatrale sfeer. Het is gemakkelijk, misschien wel te gemakkelijk, voor anderen om verliefd te worden op Baslers creatieve visie en in haar wereld te willen wonen. Ze vertelt hoe het ging toen ze een van hun vorige huizen verkochten aan een stel dat er helemaal door betoverd was: ‘Toen wij eruit trokken en zij de lege kamers zagen, waren ze zo in shock dat ze de plek weer verkochten.’
Baslers creativiteit is doordrenkt met vreugde, maar vooral gebaseerd op een geweldig oog. Zelfs als je de bloemen weghaalt zou die visie voor een ander moeilijk te realiseren zijn, omdat het niet alleen om een stijl gaat, maar om een manier van leven – en een manier om het leven te zien. Zo geeft ze eetkamerstoelen, gekocht voor slechts twee euro, een nieuw leven in een kamer die theatraal is gedecoreerd met kunst. Lampen van Ikea staan vrolijk naast exemplaren van Artemide. En hoewel de bloemversieringen er groots uitzien, zijn ze meestal gemaakt van lokale planten en onkruid, kunstig gecombineerd met pioenrozen, hortensia’s en lelies van de bloemist. De blijvende manier waarop Basler nu hier haar omgeving vorm heeft gegeven, suggereert dat ze misschien wel zelf wortel heeft geschoten. ‘In eerdere huizen heb ik op verwijderbare doeken geschilderd en nooit op muren, omdat ik altijd dacht dat we zouden verhuizen.’ Ze heeft ook haar perfecte werkruimte gevonden in de oude, lichte orangerie die nu haar atelier is. ‘Deze staat los van het gebouw, en die onafhankelijkheid heeft mijn werkwijze veranderd. Het betekent dat ik nu daadwerkelijk naar mijn werkplek toe moet gaan, dat maakt dat ik geconcentreerder en meer gedisciplineerd ben. Pierre en ik nemen onze honden en een houten karretje mee op lange wandelingen door de velden om bloemen en planten te verzamelen die mijn schilderijen inspireren.’ Deze zijn ook verweven met haar dagelijkse leven: in dit bloemenkasteel zijn passie voor werk en leven.
Gepubliceerd in Residence No. 11, 2021 verkrijgbaar online. Productie: Martina Hunglinger | Fotografie: Mads Mogensen | Tekstbewerking: Lisa Goudsmit | clairebasler.com