Overslaan en ga direct naar de inhoud

Het groene domein van een meesterflorist

Menno Kroon. Fotografie: Eddy Wenting.
Menno Kroon. Fotografie: Eddy Wenting.

Feest begint bij jezelf, vindt meesterflorist Menno Kroon. Zijn atelier in Amsterdam-Zuid is een lust voor het oog. Het twee hectare tellende Estate Cothen bij Utrecht, met woonhuis, kantoor en Barn, dient als locatie voor vele events – van huwelijken tot presentaties. Bloemen, planten, kleurrijke kunst en accessoires hebben altijd een hoofdrol.

De eerste keer heb ik hier maar een kwartiertje rondgelopen en toen wist ik het al. Er stonden allemaal oude gebouwtjes en tractoren, in plastic tunnels werden buxussen gekweekt. Eind jaren negentig kon ik dit landgoed in Cothen, in de provincie Utrecht, kopen. Ik wilde een plek waar ik mocht bouwen en nooit meer weg hoefde. In Amsterdam kwam ik steeds ruimte tekort. In dit vak moet je blijven investeren, altijd vernieuwen en vol passie je werk doen.’

Magie van de zonnepit
‘Als jongetje was ik al gefascineerd door het ontkiemen van plantjes. De magie van de zonnepit. Mijn moeder stekte altijd plantjes, misschien is daar mijn liefde voor de natuur begonnen. Ik vind het nog steeds bijzonder om worteltjes te zien groeien en ik ben gek op bollen en knollen. Uit de Bowiea volubilis, de “vitrageplant”, groeit een hele sliert fragiele takjes en bloemetjes. Wilde amaryllissen vind ik ook prachtig. Dahlia’s zijn mijn favoriete bloemen – een explosie van kleuren en vormen. Van pompon tot losse wilde, een dahlia maakt me altijd vrolijk. In het voorjaar zweer ik bij de biologisch gekweekte tulpen van Dobbe. Nieuwe soorten volg ik op de voet; het duurde jaren voor de nu zo populaire Butterfly-ranonkel er was.’

Aan de voormalige boerderij in Cothen werd een serre gebouwd, een huiskamer in het groen. Fotografie: Eddy Wenting.
Aan de voormalige boerderij in Cothen werd een serre gebouwd, een huiskamer in het groen. Fotografie: Eddy Wenting.
Sfeervol hoekje met dahlia’s uit de tuin en koffietafelboek Paris Chic van Serdar Gülgün. Fotografie: Eddy Wenting.
Sfeervol hoekje met dahlia’s uit de tuin en koffietafelboek Paris Chic van Serdar Gülgün. Fotografie: Eddy Wenting.

De naakte bloem
‘Typerend voor de boeketten die we in ons atelier aan de Cornelis Schuytstraat samenstellen, is de naakte bloem. We halen het blad helemaal weg, waardoor er meer aandacht is voor de schoonheid van de bloem. Anders dan anderen, dat is de manier waarop ik dingen aanpak. De enige mogelijkheid om je te onderscheiden en erbovenuit te stijgen. Waarom ik precies die plant kies in combinatie met een bepaalde pot heeft met smaak te maken. Ik kies altijd voor de beste kwaliteit. In mijn werk probeer ik iets extra’s toe te voegen waardoor de identiteit van de bewoners wordt versterkt. Vaak zijn interieurs te bedacht of hebben ze te sterk de handtekening van de ontwerper.’

Eclectisch en kleurrijk
‘Mijn eigen woonstijl is eclectisch, kleurrijk, een verzameling van mooie spullen. Elke ruimte heeft een eigen sfeer, net als vroeger in kastelen. De keuken is mijn favoriete plek in huis. Het kurkbehang en het plafond in Hermès-oranje zorgen voor een intieme cafésfeer. De huiskamer met blauwe elementen is lichter en koeler. De lange gang is een verlengde van de winkel met alle- maal mooie objecten, meubels en boeken. Ik houd van het grote gebaar. Of het nu gaat om meubels, accessoires of bloemen, de meeste mensen zetten te kleine dingen in huis.’

De kobaltblauwe werken zijn van Studio Pleunie Buyink. Fotografie: Eddy Wenting.
De kobaltblauwe werken zijn van Studio Pleunie Buyink. Fotografie: Eddy Wenting.
Door de spiegelwand en plafond in Hermès-oranje hangt er de sfeer van een bruin café. Fotografie: Eddy Wenting.
Door de spiegelwand en plafond in Hermès-oranje hangt er de sfeer van een bruin café. Fotografie: Eddy Wenting.

Kunst van het formaat
‘Ook de kunst die ik verzamel is vaak van flink formaat. Voor de entree van mijn woonhuis staat een zeven meter hoge naaldhak van Judith Wiersema. Van de gemeente moest ik er eigenlijk een bouwvergunning voor aanvragen. Aan de gevel hangen twee enorme lampen van Studio Job. Vaak is het liefde op het eerste gezicht. Pleunie Buyink, die de grote blauwe objecten in de huiskamer maakte, volg ik al sinds ze op de Design Academy zat. Het is bijzonder om te zien hoe zij zich ontwikkelt.’

Keramiek met een verhaal
‘Ik heb een grote liefde voor aardewerk en handgemaakte pro- ducten. We werken exclusief samen met verschillende kunste- naars en leveranciers, zoals Mobach keramiek en Guadarte uit Spanje. Het meeste wordt speciaal voor ons gecreëerd en elk artikel heeft een verhaal. De samenwerking met Anouk Kramer is me heel dierbaar. In de Oranjerie in de Barn – de grote evenementen- en werkruimte – hangt een vijf meter hoog werk dat ze samen met Bibi van der Velden ontwikkelde, van handgemaakt keramiek. Het verbeeldt een oneindige levenscyclus en er zijn tulpenbollen, knollen, takken, mieren en zaden in verwerkt. Het lijkt wel mijn levensverhaal.’

Fotografie: Eddy Wenting.
Fotografie: Eddy Wenting.
In de Oranjerie hangt een vijf meter hoog kunstwerk met ‘kralen’ van Anouk Kramer en Bibi van der Velden. Fotografie: Eddy Wenting.
In de Oranjerie hangt een vijf meter hoog kunstwerk met ‘kralen’ van Anouk Kramer en Bibi van der Velden. Fotografie: Eddy Wenting.

Feest op tafel
‘Feest begint bij jezelf. Het gaat om de aandacht die je aan je huis besteedt. Een mooi gedekte tafel met tafellinnen, servetten, een bloemetje, een mix van verschillende bordjes en een persoonlijke attentie. Er is niet zoveel nodig om het mooi te maken. Of hang, als je die mogelijkheid hebt, honderd glazen kerstballen boven de tafel. In de winkel zien we alle facetten van het leven voorbijkomen: van wieg tot graf. Vaak zijn het meerdere generaties die bij ons inkopen doen of in Cothen feest komen vieren. Met kerst pakken we nog meer uit dan anders. Na al die overdaad en drukke decemberdagen houd ik het zelf met de feestdagen rustig. In iedere ruimte hier in huis staat een groene boom. Geen ballen, wel lichtjes.’

Luis Barragán en Mark Rothko
‘Het werk van de Mexicaanse architect Luis Barragán vind ik zo inspirerend door zijn kleuren, vormen en durf. Door het lijnenspel tussen twee gebouwen en het gebruik van water. Hij was niet bang voor sterke tinten zoals fuchsia, paars en knaloranje. Voor de gevel van de entree en het zachtgroen bij de uitbouw liet ik me door hem inspireren. Bij Mark Rothko vind ik de rust in de kleuren zo intrigerend.’

Het groene hart
‘Hier in het Groene Hart woon ik tussen de telers van appels, kersen en peren en dicht bij een kaasboerderij. In de tuin staan onder meer een kweepeerboom, een walnootboom en een aantal appelbomen. Eind jaren negentig overwoog ik om in New York een bedrijf te starten. Toen ik hier in Cothen kwam, wist ik dat dit het was, al verklaarde iedereen me voor gek. Maar ik houd van de rust van deze plek en het ligt heel centraal. Dit is mijn groene domein.’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top