Overslaan en ga direct naar de inhoud

Willem van Hooff maakt kruiken met vrije vormen

Foto: Kaatje Verschoren.
Foto: Kaatje Verschoren.

Zijn moeder zette zich als vrijwilliger in voor ontwikkelingsprojecten in Afrika en nam hem tijdens zijn jeugd een paar keer mee naar Mali en Kenia. Daar viel Willem van Hooff de ‘vrije vormgeving’ op. Deze editie van Vakwerk spreken we Willem van Hooff.

Met name die van de kruiken die de vrouwen op hun hoofd droegen. Tijdens zijn studie aan Design Academy Eindhoven kwamen ze hem weer voor de geest. In zijn atelier, een soort boomhut in een van de loodsen van kunstenaars- en ontwerpershub Sectie-C, begon hij een studie naar primitieve en prehistorische kruiken. Het leidde tot Core Vessels, een serie aardewerken kruiken met minstens zulke unieke vormen als die van de Afrikaanse stammen. Allemaal anders, maar allemaal ook hetzelfde, want plat. Een nog uitbundiger serie vazen volgde: Family of Forms. ‘Toen ik erachter kwam dat mensen het juist leuk vonden dat ik de vorm van de stereotiepe vaas aan het doorbreken was, werden mijn vormen pas echt vrij. De functie doet er eigenlijk niet meer zo toe.

Foto: Renée de Groot.
Foto: Renée de Groot.

Je kan er water in doen, maar het is meer een kunstobject. Expressie in het werk is voor mij het belangrijkste. De vaas is een soort canvas geworden, zoals het ook altijd in de mensheid is geweest. Je kan erop schilderen of juist een vorm van maken die bij jouw tijd hoort.’ Afrika inspireerde hem behalve tot het ontwerpen van kruiken ook tot het ontwerpen van een nieuw soort interieur. ‘Als je daar een huis binnenkomt is alles opgetrokken uit een laag klei. De keuken, de bank alles. Dat probeer ik nu naar hier te vertalen.’ 

Willem volgen? Dat kan hier

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Emilie Escher

Back to top