Overslaan en ga direct naar de inhoud
Hoofdpersonages bij elkaar in scene uit S7.
Scene uit Gooische Vrouwen seizoen 7.

Van script naar interieur: hoe ontstaat de set van Gooische vrouwen?

De manier waarop iemand leeft en zich omringt met spullen zegt iets over wie die persoon is. Daar weet production designer Manuelle van den Heuvel alles van. Sinds de allereerste voorbereidingen in 2005 creëert zij, samen met haar team, de decors van Gooische Vrouwen en draagt zo bij aan het verhaal achter de karakters. In dit interview blikten we samen met Manuelle terug op het ontstaan van de interieurs en vroegen haar hoe dit Gooische universum door de jaren heen gevormd werd.

Het was weer genieten geblazen. Het zevende seizoen staat inmiddels op Videoland en opnieuw valt op hoe herkenbaar de personages zijn. Cheryl met haar glitterende bravoure, Claire met haar strak geregelde façade, Roelien met haar oud-geld-twist en Anouk met haar nonchalante arty vibe. Maar minstens zo bepalend is alles wat hen omringt. Een interieur laat zien wie iemand écht is; pas wanneer je ergens binnenstapt, krijg je dat visuele inkijkje in een persoonlijkheid. 

Yari in het atelier van Anouk.
Yari in het atelier van Anouk.
Huis Anouk.
Huis Anouk.

Sinds wanneer werk je aan Gooische Vrouwen en denk je ook mee over het script?

“Vanaf de eerste voorbereidingen in 2005. Als production designer geef ik invulling aan de personages. Het script wordt geschreven, maar ik lees de treatments (dit zijn de versies voor de scripts) al in een vroeg stadium zodat ik kan beginnen met locaties, huizen en alle handelingen die daarbij horen. Elk detail wordt besproken met regie. Elk personage heeft een eigen geschiedenis en ik probeer die altijd mee te nemen in hun interieur, de maaltijden die ze maken, de glazen waaruit ze drinken, tot aan het telefoonhoesje.”

Roelien en Cheryl voor de openhaard bij Anouk.
Roelien en Cheryl voor de klassieke openhaard bij Anouk.

De vrouwen maken nogal wat mee. Hoe zie je hun ontwikkeling terug in de interieurs?

“Er zijn in de loop der jaren wel wat dingen veranderd, maar de personages zijn behoorlijk honkvast. Er verschuiven vooral kleine details. In het huis van Claire duiken af en toe Afrikaanse accenten op. Roelien is net iets meer richting oud-geld gegaan; haar huis zag je eerder niet zo duidelijk, omdat ze destijds introk bij Evert (huis Willemijn). Het huis dat ze nu heeft, past echt goed bij haar personage, al wordt elke locatie altijd grondig onder handen genomen.
Cheryl is in de loop der seizoenen een paar keer verhuisd. Bij haar houden we steeds de glitter en glamour vast met glanzende stoffen en de sfeer van nieuw geld met een Jordanese inslag.
Anouk, ook oud geld met een knipoog, is vooral bezig met haar kunst en andere dingen.”

Claire met Neefje Bobbie in haar beige interieur.
Claire met Neefje Bobbie in haar beige interieur.

Kun je voor elke vrouw één iconisch object noemen dat haar perfect vangt?

Roelien: “De ouderwetse rieten hondenmand met geruite deken. En het requisiet dat kapot moest: een vaas, een erfstuk. We zijn daar best lang naar op zoek geweest, omdat het moest breken én oud-geld moest uitstralen. Zonde natuurlijk, maar wel heel leuk om zoiets te vinden en te maken voor eigenlijk maar één scène.”

Anouk: “Ook oud geld, en ze verandert eigenlijk niets aan haar interieur. De appeltjes- en peertjes-schilderijen, oud geld, afkomstig uit het huis van haar ouders in Frankrijk, hangen in haar keuken. We halen ze elk jaar weer op. Te grappig dat we dit na zoveel jaar nog steeds kunnen realiseren.”

Claire: “Geboren en getogen in het Gooi. Bij haar hoort de witte orchidee. Ze heeft die altijd staan, alsof ze van bloemen en planten houdt, maar eigenlijk heeft ze geen tijd of aandacht voor het onderhouden van huiselijke dingen. Toch is het precies de plant die bij haar past. In alle seizoenen en films staat hij in haar keuken.”

Cheryl: “Ooit Het nieuwe Gooi, met wortels in de Jordaan. Bij haar horen de zijden boeketten en de moderne kroonluchter. Lampen met bling, met pegels en glas. En vergeet de kleur roze niet, want die is echt overal terug te vinden.”

Is er een huis of ruimte die jou persoonlijk het meest na aan het hart ligt? En lijkt het op je eigen interieur?

“Grappige vraag. Mijn huis lijkt helemaal niet op dat van een van de personages. Dat is eigenlijk juist het leukste aan mijn vak: ik kan me volledig onderdompelen in de wereld van anderen. Het is heerlijk om iets te creëren dat ver van je eigen omgeving afstaat. Of het nu jaren ’60 is, 1850, een arbeiderswoning of een huis uit Gooische Vrouwen. Het vormgeven van wat er verteld moet worden, is echt mijn grootste hobby.

Welke ruimte of locatie mij het meest aan het hart gaat? Dat zijn er veel. Film 2, ‘de toekomst’, was een uitdaging en ontzettend leuk om te doen. De verbouwing van het verzorgingstehuis van Martin en de villa van de dames was geweldig. Het meest bijzondere vond ik toch de rechtbank in de Beurs van Berlage: een prachtige zaal waarin ik een hoogglans witte vloer van 160 m² heb gelegd, perspex transparante computerschermen heb laten maken en waarin het glas-in-lood het pad ‘monument en toekomst’ samenbracht.”

Cheryl en Martin Morero met Cor.
Cheryl en Martin Morero met Cor.
Cheryl en Martin Morero.

Zit er een detail in de sets waarvan je hoopt dat kijkers het zien, maar dat makkelijk over het hoofd gaat?

“Voor mij gaat het om één ding: dat alles klopt. Als ik een boek lees, heb ik een innerlijke film. Dat probeer ik met de sets ook te bereiken. Het is mooi als iemand een detail opmerkt, maar de harmonie van het geheel staat voorop. Een kloppend beeld geeft vertrouwen aan het verhaal.”

Nu seizoen 7 achter de rug is, is er een object of locatie waar je met extra sentiment naar terugkijkt?

In het afgelopen seizoen hadden we een paar, voor mij, heel leuke locaties. De vaste huizen staan natuurlijk als een huis, net als de plekken waar de vrouwen lunchen en samenkomen voor hun ‘wijntjes en overleg’. We hadden het eindexamenfeest van Remy en de video-experience expositie van Anouk, maar de tentoonstelling die Yari, Anouk en Cheryl bezochten was een feestje om te maken. Een evenwichtsbalk die we brandweerrood schilderden, speelgoedautootjes in een cirkel, een stoel die lijkt te zweven. Dat soort dingen bedenken, overleggen en uitvoeren is voor mij een cadeautje.

Het decor is dankzij Manuelle van den Heuvel en haar team uitgegroeid tot een verlengstuk van de personages. En zoals Maan zelf zegt: “Volgens mij gaan we op naar seizoen 8.”

INSPIRATIE

Over de auteur

Bobby Bo Stips

Back to top