Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken in de vakantiewoning van Madelon Oudshoorn Spaargaren

Dit is de derde kleur die het huis kreeg. Oorspronkelijk was het terra, daarna geel en nu olijfgroen.
Dit is de derde kleur die het huis kreeg. Oorspronkelijk was het terra, daarna geel en nu olijfgroen.

Toen Madelon Oudshoorn Spaargaren en haar man dit huis kochten, verklaarde iedereen hen voor gek. Het was slecht onderhouden, hokkerig en de tuin was een puinhoop.

'Het huis was een bende’, vertelt Madelon Oudshoorn Spaargaren, interior designer bij haar eigen studio MOS Interiors. ‘Maar wij zagen meteen: dit is een superhuis voor een groot gezin. Hier kunnen familie en vrienden langskomen en kunnen we prachtige zomers beleven. Bovendien houden wij wel van een project om onze tanden in te zetten. Het is ook een huis met historie en met een naam: Mas des Sources, huis met de bronnen. Ooit was het eigendom van de admiraal van Napoleon en naar het schijnt logeerde de keizer hier als hij met zijn vloot gestationeerd was in Villefranche. Hier vlakbij ligt ook de bekende Route Napoleon.’

De meubels op de terrassen liet Madelon maken door Marokkaanse vakmensen uit de regio.
De meubels op de terrassen liet Madelon maken door Marokkaanse vakmensen uit de regio.
Rond de Marokkaanse tafel staan comfortabele banken met kussens van MOS Interiors.
Rond de Marokkaanse tafel staan comfortabele banken met kussens van MOS Interiors.

Piet Hein Eek 
Wat volgde was een grondige verbouwing die bijna drie jaar duurde. Echt alles moest worden aangepakt: indeling, elektriciteit, terrein. Toen de verbouwing op zijn eind liep, begon Madelon met het samenstellen van de meubels. Het werd een mix van oude spullen die in het huis waren achtergebleven, stukken uit de eigen opslag, nieuwe aanwinsten en vondsten van een Franse kringloopwinkel waar verzamelaars hun hart kunnen ophalen. Ze koos daarbij voor een sfeer die past bij de Provençaalse ligging en de historie van het huis, gemixt met designelementen zoals moderne lampen en een keukentafel van Piet Hein Eek.

Liefde voor stoffen
Stoffen spelen een belangrijke rol in de interieurs van Madelon. Dat heeft alles te maken met haar vriendschap met stoffenprofessional Suzanne Loggere, die haar stimuleerde om interior designer te worden. ‘Vaak begint het met een staaltje stof ’, vertelt ze. ‘Ik kan daar helemaal lyrisch van worden, dan móet ik het ergens toepassen.’ Veel oude meubelen werden dan ook opnieuw bekleed. ‘Ik ben er geen voorstander van om bij een nieuw interieur alles maar weg te gooien en opnieuw te beginnen. Zo werk ik ook niet bij mijn klanten. Omdat we vaak verhuisd zijn, hebben we een grote meubelcollectie, waarvan een deel in de opslag staat. Ik vind het een uitdaging om te zien wat ik kan doen met bestaande elementen. Een nieuwe stof erop en een stoel of bank is weer als nieuw. Of ik geef een antieke kast een te gekke kleur.’

De oude broodkast was achtergebleven in het huis en wordt nu gebruikt voor serviesgoed. Een smeedijzeren poort scheidt de keuken van de woonkamer.
De oude broodkast was achtergebleven in het huis en wordt nu gebruikt voor serviesgoed. Een smeedijzeren poort scheidt de keuken van de woonkamer.
Op de oude terracotta plavuizen staat een moderne turkooizen keuken met een houten blad.
Op de oude terracotta plavuizen staat een moderne turkooizen keuken met een houten blad.

Afgerond
Het woeste terrein rond het huis werd ook volledig opnieuw vormgegeven met trappen, muurtjes en paden van stenen uit de omgeving. De eeuwenoude bomen zijn blijven staan en overal om het huis zijn zitplekken en terrassen te vinden. 'Dat si fijn als je hier met veel mensen bent, dan is er altijd wel een plek om je terug te trekken.’

Per seizoen is een ander plekje rond of in het huis favoriet, maar de meest succesvolle toevoegingen zijn toch wel de buitenkeuken en de terrassen bij het zwembad. ‘Het onbetegelde zwembad was er wel, maar daaromheen was niets. Een afgrond!’ Madelon plaatste over een van de vijvers op het terrein een volwaardige buitenkeuken mét haard, een belangrijk element in haar interieurs. ‘Je kunt er binnen zitten onder een overkapping en op een open terras. Heerlijk is het daar!’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Madelon werkt graag met muurschilderingen, die ze door Belgische kunstenaars laat aanbrengen. In haar eigen slaapkamer koos ze voor een etnische print, passend bij het bamboe hemelbed en het Marokkaanse nachtkastje. De lamp is gekocht bij Paardekooper-Hulst in Naarden-Vesting.
Madelon werkt graag met muurschilderingen, die ze door Belgische kunstenaars laat aanbrengen. In haar eigen slaapkamer koos ze voor een etnische print, passend bij het bamboe hemelbed en het Marokkaanse nachtkastje. De lamp is gekocht bij Paardekooper-Hulst in Naarden-Vesting.
Oudroze gordijnen, gekocht via Loggere Wilpower, in een van de guestrooms. Ze combineren mooi bij de terracotta en houten vloeren.
Oudroze gordijnen, gekocht via Loggere Wilpower, in een van de guestrooms. Ze combineren mooi bij de terracotta en houten vloeren.

‘Het belangrijkste bij het inrichten van dit huis, was dat het een echt familiehuis moest zijn waar iedereen zich fijn voelt. 'Ik hou van grote meubels waar je met veel mensen op kunt zitten, of zelfs liggen. Dat hele fijne tere past niet bij mij. Als we hier zijn ben ik altijd bezig met het wisselen of verplaatsen van dingen. Beroepsdeformatie, ik kan het niet laten en ik vind het heerlijk om bezig te zijn. Stoffen overleven toch minder lang in dit klimaat, dus de kussens en gordijnen wisselen regelmatig. Kunst en meubelstukken krijgen weer een plek in Nederland of iets verhuist vanuit Nederland naar hier. Het huis is gevuld met dierbare stukken uit vorige huizen. En met mooie herinneringen.’

Dit artikel is gepubliceerd in Residence No. 9, 2020, verkrijgbaar online. Fotografie: Thijs en Willemijn de Leeuw / Tekst: Roos Schoenmaker

INSPIRATIE

Over de auteur

Roos Schoemaker

Back to top