Overslaan en ga direct naar de inhoud

3 vragen aan vloerkledenontwerper Thibault Van Renne


Detailrijk en stijlvol



De jonge Gentenaar Thibault Van Renne ontwerpt vloerkleden en laat deze met de hand vervaardigen in India. De kleden worden op maat gemaakt en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. ‘Fashion for floors’, noemt Van Renne het zelf.

Drie vragen aan Thibault Van Renne



Hoe bent u in de wereld van vloerkleden terechtgekomen?
‘Mijn vader is een vloerkledenhandelaar, dus ik ben er mee opgegroeid. Ik ging als kind al mee naar landen als Turkije, India en Afghanistan om hem te helpen met het zoeken naar Oosterse, authentieke vloerkleden. Die lieten wij overkomen naar België om ze vervolgens te verkopen. Op mijn negentiende werd ik inkoper voor mijn vader. Daarnaast hielp ik altijd nog met de verkoop, dat vond ik erg leuk om te doen. Ik had ondertussen veel kennis over vloerkleden verworven. Toen ik 23 was, ben ik mijn eigen zaak begonnen. Mijn vader zei dat het geen gemakkelijke branche was, maar ik was zo gemotiveerd dat ik het plan wilde doorzetten. Ik begon met een kleine winkel in Gent van één verdieping. Inmiddels hebben we de zaak uitgebreid naar twee verdiepingen. In plaats van veertig kleden, heb ik nu ruim tweehonderd vloerkleden op voorraad. Ook verkoop ik mijn vloerkleden inmiddels in ruim vijftien verschillende landen. Het heeft gelukkig goed uitgepakt.’




Wat maakt uw vloerkleden zo bijzonder?
‘Ik denk dat het te maken heeft met wat ik niet doe. En dat is gekke dingen maken. Wij proberen kleden te maken die mooi en stijlvol zijn en tegelijkertijd tijdloos. De kleden refereren naar antieke vloerkleden van vroeger, maar komen door de details en het materiaalgebruik heel modern over. Ik haal veel inspiratie uit de modewereld. Als goud bijvoorbeeld in de mode komt, gebruik ik de kleur ook in mijn vloerkleden. Dat past bij de tijdsgeest. De details zijn erg belangrijk, die maken een stuk. Dat is niet alleen in de modewereld zo, maar ook bij vloerkleden. Ik zie mijn vloerkleden als haute couture. Ik probeer dingen te maken die tijdloos zijn, maar ook hedendaags. Verder haal ik veel inspiratie uit boeken met antieke vloerkleden. De beelden van vloerkleden die ik mooi vind, scan ik in. Vervolgens bewerk ik het patroon met photoshop. Ik combineer vaak verschillende patronen met elkaar. Zo ontstaan de mooiste vormen.’

Lees ook: Haute couture behang voor op de muur.

Welke technieken worden er gebruikt bij het maken van de vloerkleden?
‘Omdat ik uit een familie kom die handgeknoopte vloerkleden verkoopt, wijk ik daar niet van af. Dat is een traditie die altijd zal blijven. Mijn vloerkleden zijn handgemaakt en handgeknoopt, dat zorgt ervoor dat de vloerkleden een ziel hebben. Er zitten schakeringen in; als je de verschillende kanten bekijkt zie je een lichte en een donkere kleur. Dat heb je bij vloerkleden die met de machine gemaakt zijn niet. Daarnaast is de kwaliteit van handgeknoopte vloerkleden veel beter. Na tien jaar zijn ze nog steeds mooi. Je kunt veel gedetailleerder werken als het handgemaakt is. Daarnaast maken wij gebruik van een bijzonder proces, genaamd handcarving. Het patroon wordt met de hand uitgesneden, waardoor er een millimeter hoogteverschil ontstaat tussen het tapijt en de achtergrond. Die subtiele hoogteverschillen zorgen ervoor dat het zijde in het vloerkleed omhoog komt en meer zal schijnen in het zonlicht. Pure ambacht!’




Lees meer artikelen uit de rubriek 3 vragen aan:
- 3 vragen aan Nina Campbell
- 3 vragen aan Piero Lissoni
- 3 vragen aan Nicolò Favaretto Rubelli
- 3 vragen aan GeweldigGewei oprichter Timo Sorber

Back to top