Overslaan en ga direct naar de inhoud

5 vragen aan Berry Dijkstra: ‘Mijn werk bestaat bij de gratie van ontwerpers’

Berry Dijkstra bij zijn werk
Berry Dijkstra.

Berry Dijkstra is interieurstylist, kunstverzamelaar en curator. Onlangs ontving hij de Rising Star-prijs bij de Finish Design Store Influencer Award. ‘Ik vind het belangrijk om de praktijk van ontwerpers te steunen door ze in de spotlight te zetten en werk aan te kopen.

We spreken bij Residence vaak kunstenaars, maar jij bent de persoon die ze in de spotlight zet. Kun je daar meer over vertellen?
‘Klopt, mijn werk bestaat bij de gratie van ontwerpers. Ik ben ooit gestart met het verzamelen van vintage meubelen. Zoals Pastoe, Rietveld, Aldo van de Nieuwelaar, Martin Visser en post modern werk van de Memphis groep. De materialen, vormen en ideologie spreken mij erg aan. Een stroming komt namelijk nooit uit de lucht vallen, design hangt altijd samen met de tijdsgeest en reageert op de heersende stijl. Ik zie ontwerpers als de voorhoede, zij zijn het die vanaf hun academie vragen stellen, onderzoek doen, nieuwe productieprocessen en vormen te ontwikkelen.
Door mijn werk in de designwereld kom ik veel en vaak in contact met het werk en de ontwerpers zelf. Ik vind het belangrijk om de praktijk van ontwerpers te steunen door ze in de spotlight te zetten en werk aan te kopen.’

Hoe doe je dat?
‘Het bouwen van meubelinstallaties is daaruit voortgevloeid. Eerst op kleine schaal en inmiddels leef ik tussen de tijdelijke ruimtelijke installaties. Door het intuïtief bouwen, schuiven en zoeken naar de juiste composities heb ik een herkenbare beeldtaal ontwikkelt. Een vrolijk universum van sculpturale meubelcomposities ongehinderd door conventies of regels. Ik haal de meubels uit hun functionaliteit, breng ze terug tot een vorm en schuif net zo lang tot ik de juiste compositie heb gevonden. Deze nieuwe context zorgt ervoor dat ik met een andere blik naar de wereld kijk.’

Op welk project ben je het meest trots en waarom?
‘Beetje flauw, maar op elk project en samenwerking ben ik trots en het heeft geleid tot een volgende stap in mijn carrière. Mijn meest recente project, de korte film “A Slow Parade” is een interessant concept, omdat we design koppelen aan film. Het idee voor een korte film is afgelopen januari ontstaan. Het was winter, covid, er was een avondklok, alle musea dicht, offline beurzen uitgesteld of afgelast. De enige manier om iets te tonen, was online. Na het zien van de film "Grandprix" van modehuis Casablanca Paris hervond ik mijn inspiratie. Vervolgens heb ik Ashley Govers en Jurjen Versteeg van From Form benaderd. Ik ben fan van het werk dat ze maken en onze smaak sluit goed op elkaar aan. Zij kwamen met het idee om het op 16mm te filmen en om de short in de vorm van een titel sequentie te gieten. De objecten en designitems van de 22 ontwerpers spelen de hoofdrol, de sterren op het witte doek. Echter is het onduidelijk welk ontwerp van wie is. De film roept spanning op, versterkt door de soundtrack. Veel referenties zijn een metafoor voor de periode waar we uitkomen. We ontwaken uit een winterslaap, of toch niet? Bij de geselecteerde ontwerpen zie je veel tinten groen, glanzende metalen, grillige vormen en materialen die zich op het eerste oog anders voordoen. Niets is wat het lijkt, welkom in de (post) covid area.’

Filmposter A Slow Parade
Filmposter A Slow Parade.

Afgelopen jaar ontving je een aanstormend talent award bij de FDS Influencer Award, wat doet dit met je?
‘Daardoor voel ik mezelf enorm vereerd. Erkenning voor wat je doet is altijd goed en eerlijk: het prijzengeld was ook niet onaardig. De nominatie kwam totaal onverwacht en was daardoor een enorme verrassing. Ook al dacht ik in eerste instantie dat de e-mail spam was, ik kwam er snel achter dat het een serieus initiatief is en bij het zien van de vakjury was ik overtuigd, zeker omdat 1 van de jury leden Nina Bruun was. De longlist bestond uit 100 accounts en er zaten meerdere personen tussen die ik heel goed vind, kortom de concurrentie was moordend. Maar hé, toch gewonnen, "refleshingly different, they said". Dus nu ben ik een rising star, op mijn 41e!’

Geeft dit veel druk voor de toekomst?

‘Nee. Die druk is er altijd en die leg ik mezelf op, daar heb ik geen prijs voor nodig. Ik heb veel tijd en aandacht gestopt in het ontwikkelen van een eigen beeldtaal. Het samenbrengen en combineren van werelden en disciplines is een terugkerend thema in mijn werk. De installaties raken verschillende werelden en zoeken de grenzen op van kunst en design, zonder daar een oordeel over te vormen of ergens bij te willen horen. Ik zie de award als een aansporing om dit verder te ontwikkelen en toe te passen en mijn beeldtaal door te vertalen voor opdrachtgevers. Tijdens Rotterdam Art Week heb ik dat gedaan voor Susan Bijl en ik hoop dat ik binnenkort word gebeld door een leverancier voor autobanden. Het lijkt mij te gek om een compositie te bouwen van autobanden en velgen.’

Wil jij Berry volgen? Dat kan hier.

INSPIRATIE

Back to top