Overslaan en ga direct naar de inhoud

Karin Gaillard durft keramiek weer te gebruiken waar het voor gemaakt is

Karin Gaillard. Fotografie: Marleen Annema
Karin Gaillard. Fotografie: Marleen Annema.

Het idee voor het kookboek borrelde jaren geleden al op tijdens een reis naar Japan. Daar, in een privémuseum, zag Karin Gaillard, conservator van Keramiekmuseum Princessehof, een prachtig boek met keramiek van de beroemde Japanse pottenbakker Ogata Kenzan (1663-1743).

Op zijn schalen en kommetjes lagen verfijnde gerechten. Het zag er oogstrelend uit en het zaadje was geplant. ‘Het was een fantastisch boek, maar geen kookboek. Er stonden geen recepten bij. Maar het feit alleen dat er een gevuld tomaatje op een achttiende-eeuws bakje lag... Ik dacht: ja, hier is het voor bedoeld. Keramiek is bedoeld om te gebruiken.’

In Nederland gelden strenge regels voor beheer en behoud van cultureel erfgoed. ‘Een oud kommetje zonder handschoenen vastpakken, dat mag eigenlijk niet, laat staan het gebruiken voor de presentatie van een gerecht. Toch zijn al die objecten ooit gebruikt voor het presenteren van eten. Maar zodra ze in een museum terechtkomen, worden ze ontdaan van die oorspronkelijke functie.’

Cover van het kookboek Kunst en Koken. Fotografie: Erik en Petra Hesmerg.
Cover van het kookboek Kunst en Koken. Fotografie: Erik en Petra Hesmerg.

Hoe mooi zou het zijn om de keramiek weer te gebruiken zoals het ooit bedoeld was, dacht Gaillard en ze ging met dat idee aan de slag. Samen met auteur Teuntje Klinkenberg koos Gaillard uit de collectie van het Princessehof 45 topstukken uit Azië, het Midden-Oosten en Europa. Chefs wereldwijd – onder wie Yotam Ottolenghi, Claudia Roden, Vanja van der Leeden, maar ook banketbakker Cees Holtkamp, componeerden speciaal voor die stukken een gerecht. Chef-kok Jean Beddington bedacht niet alleen een aantal gerechten, zij kookte alle ingezonden gerechten van de koks, die vervolgens door Erik en Petra Hesmerg gefotografeerd werden op de kostbare en kwetsbare keramiek.

Gaillard is trots op het kookboek, ze ziet het als het visitekaartje van het museum. Haar favoriete gerecht? ‘Poeh, dat is lastig, maar de tom yum met Oosterscheldekreeft van Edwin Vinke is héél lekker. En de lamsschenkel met pilav en pijnboompitten van de Turkse broer en zus Meltem Beker en Deniz Ahmet Köse is ook zalig.’

Het kookboek Kunst en Koken van Keramiek- museum Princessehof is nu hier verkrijgbaar.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Ellen Leijser

Back to top