Overslaan en ga direct naar de inhoud
Fotografie: Space Content Studio

Binnenkijken bij Stock Dutch Design in een Amsterdams grachtenhuis

De basis: een klassiek negentiende-eeuws koopmanshuis in Amsterdam. Het eindresultaat: een warm familiehuis dat helemaal klopt. Met enkele simpele, maar wel ingenieuze ingrepen maakte Stock Dutch Design dit mogelijk.

De opdracht was helder: maak met kleur en materialen van dit negentiende-eeuwse koopmanshuis een warm en gezellig geheel. Een kolfje naar de hand van Stock Dutch Design. Mede-oprichter Jeroen Stock: 'Uiteindelijk werd de vraag uitgebreid, want wij waren van mening dat het huis met enkele architectonische ingrepen nóg beter tot zijn recht zou komen.' Samen met zijn collega, interior designer Djulita Hoeks, nam Jeroen het huis aan de Amsterdamse grachtengordel onder handen. Om de keuken op de begane grond meer te betrekken bij de living op de eerste verdieping - een wens van de bewoners - kozen Jeroen en Djulita ervoor om de trap te verplaatsen. Ze creëerden in het trappenhuis op de begane grond een tochtportaal en lieten de trap uitkomen in de keuken. Deze relatief simpele, maar ingenieuze ingreep versterkt het idee dat de trap bij de ruimte hoort, zegt Jeroen.

De oorspronkelijke trap achter in het huis leverde meer problemen op, vertelt Djulita: 'De bewoners - een gezin met twee kleine kinderen - vonden de open trap in een open ruimte niet veilig genoeg voor hun kinderen. Hun zoontjes was op dat moment één jaar.' Door de trap te verwijderen konden ze een andere wens van de bewoners vervullen: een veilige speelkamer bij de keuken. 'Omdat die ruimte echt heel hoog is - ik denk wel zes, zeven meter - hebben we er een plafond in aangebracht', zegt Djulita. 'Hierdoor konden we op de eerste verdieping een werkkamer voor de ouders maken' 

Meer kleur in huis: zo pakten Jeroen Stock en Djulita Hoeks het aan

De bewoners wilden graag meer kleur in hun huis. Jeroen: ‘Omdat de keuken in het midden van het huis staat, met aan de voorkant veel licht en aan de achterkant minder, hebben we iets moeten bedenken wat niet doodslaat. We hebben heel bewust gekozen om verschillende kleuren te gebruiken. Als we daar alleen wit hadden toegepast, was het misschien wel lichter, maar niet gezelliger geworden.’

‘Wij hebben het familieleven in dit huis gebracht’

Het groen van het Verde Alpi marmer van het keukenblad komt terug in het groene behang tegen de achterwand en in deuren van de pronkkast die zijn gespoten in de kleur Grove Green van Farrow & Ball. Jeroen: ‘Het groen in combinatie met het walnotenhout van de op maat gemaakte keukenkastjes maakt het een warm geheel. Het gaat meteen leven.’ En het rood van de barstoelen komt heel subtiel terug in ‘dotjes’ rood van het behang in het tochtportaal. 

De bewoners wilden de grootste ruimtes rustig houden qua kleur en design. Djulita: ‘Ze hebben allebei een drukke baan, dus ze vonden het wel fijn dat de ruimtes waar ze het meest zijn zen zijn, maar wel met een warm gevoel, dus geen beige of kille wanden.’ De gordijnen in de zitkamer hebben een rustig grafisch patroon. Op andere plekken – zoals de speelkamer van de kinderen en het tochtportaal – konden Jeroen en Djulita wél uitpakken met patronen. 

Kunst aan de gracht, foto’s van Erwin Olaf en Irene Wijnmaalen

Jeroen noemt kunst in huis ‘mega belangrijk’. ‘Kunst brengt een diepere laag aan in een interieur. Ook al werk je met veel kleur en met design, met kunst kun je toch net een andere beleving creëren. Deze bewoners hadden al veel kunst, waaronder foto’s van Erwin Olaf en Irene Wijnmaalen.’

‘Door de nieuwe indeling voelt het nieuwe huis voor de bewoners nu echt als een thuis’, zegt Jeroen. ‘Het is een heerlijk gezinshuis geworden. Beneden en boven waren eerst twee totaal van elkaar gescheiden delen. Wij hebben het familieleven in het huis gebracht.’ Djulita vult aan: ‘Ze zitten nu het liefst in de keuken, terwijl ze daar vroeger nooit zaten. Dat is toch prachtig!’ stockdutchdesign.com

Over de auteur

Ellen Leijser

Back to top