Overslaan en ga direct naar de inhoud

‘Antieke stoelen verdienen een tweede leven’


Creativiteit en vakmanschap



In 2012 gooiden Lidewij en Rosemarijn in ’t Veld het roer om. Na jarenlang in de communicatie en advocatuur gewerkt te hebben, zetten de zussen het designmerk Momiq op. Met een liefde voor oude meubels en handgemaakte kleurrijke stoffen, struinen ze de wereld af op zoek naar de verborgen verhalen achter deze voorwerpen. Zo blazen ze antieke stoelen een nieuw leven.

Drie vragen aan Lidewij in ’t Veld van Momiq



Wat doen jullie precies?
‘Wij kopen antieke stoelen en stoffen in, ontwerpen de stoel opnieuw en laten de stoel door onze stoffeerster bekleden. Hiervoor gebruiken we oude, handgemaakte stoffen uit landen langs de oude Zijderoute, zoals Afghanistan en Oezbekistan. De stoffen zijn voornamelijk suzani’s, wat in het Perzisch van de naald betekent. De handgeborduurde stoffen bevatten veel symbolische objecten, zoals bloemen en vogels. Wat ze gemeen hebben, is dat het altijd kleurrijke stoffen zijn. We combineren de antieke stoffen met nieuwe stoffen als dit nodig is, omdat ze bijvoorbeeld te kwetsbaar zijn. We gaan zelf op reis om de stoffen te vinden. Voor de eerste collectie zijn we naar een grote jaarlijkse markt in Dubai geweest, waar stoffen uit verschillende gebieden verkocht werden. Daarnaast kennen we een aantal goede adressen in Istanbul. Wij gaan op zoek naar de authentieke, handgemaakte stukken, waar de penlijnen van het patroon soms nog in te zien zijn.'

'Het verhaal achter een meubelstuk weegt voor ons even zwaar als de functionaliteit, misschien nog wel meer. Een stoel is een functioneel ontwerp, maar we willen een verhaal meegeven dat schuilgaat achter een ontwerp. De periode waaruit het ontwerp komt, de doeleinden en in welke regio’s de stoel gebruikt werd. Ook geven we de betekenis van de stoffen mee. Als er bijvoorbeeld theepotten te zien zijn, dan staat dat voor gastvrijheid in Oezbekistan. We hebben ook prachtige stoffen met bloemen en zon motieven, die verwijzen naar vruchtbaarheid en voorspoed. Bij ieder meubel geven we een document mee, waarin het verhaal over de stoel en stof beschreven staat.’




Hoe is Momiq ontstaan?
‘Het idee is ontstaan toen ik drie jaar lang met mijn gezin in Praag woonde. We brachten heel wat weekenden in oude landhuizen door, die mensen tijdens het communisme in bezit hadden. Na die tijd zijn ze vanwege een tekort aan financiële middelen niet goed onderhouden. Ze dienen nu als verblijfplaats voor de weekenden. We ontdekten hele oude, maar prachtige interieurs. Het leek net of we teruggingen in de tijd. Wat mij opviel waren de antieke meubels. Ze waren niet meer van deze tijd door de stoffige groene bekleding, maar het model van de stoel was nog steeds prachtig. Dit diende als inspiratiebron voor mij. Ik vind het zonde dat deze handgemaakte meubels worden afgeschreven, omdat ze niet meer in een goede staat zijn. Ik startte met schetsen en vroeg mijn zus om advies. Door onze sterke band kunnen we goed met elkaar samenwerken. Al snel besloten we samen Momiq op te zetten.’

Jullie gaan nu over de grens. Waarom Zweden?
‘Ik ben met mijn gezin verhuisd naar Zweden, vanwege het werk van mijn man. De Zweedse interieurwereld is een heel interessante markt, waar Momiq goed tussen past. De Scandinavische interieurstijl staat vooral bekend om de minimalistische look met strakke lijnen en ingetogen kleurgebruik, maar toch hebben zij ook iets extra’s nodig in het interieur. We zijn allemaal op zoek naar dat ene stuk, wat een interieur uniek maakt. We zijn onlangs een samenwerking aangegaan met het exclusieve veilinghuis Bukowskis in Stockholm. Onze collectie uit Nederland en het Zweedse antiek van het veilinghuis komen in de expositie bij Bukowskis Market samen. Erg spannend, dit is onze eerste officiële introductie in de Zweedse markt.'

Tot en met 22 maart zijn de stoelen van Momiq te bewonderen tijdens een expositie in Stockholm bij Bukowskis Market.

Beelden: Frederik Jacobovits de Szeged

Lees meer artikelen uit de rubriek 3 vragen aan:
- 3 vragen aan Nina Campbell
- 3 vragen aan Nicolò Favaretto Rubelli
- 3 vragen aan galeriehouder Roy Kahmann
- 3 vragen aan GeweldigGewei oprichter Timo Sorber

Back to top