Overslaan en ga direct naar de inhoud

Dit salontafelboek deelt de meest spraakmakende Nederlandse kunstenaars

The New Stijl. Covers komen in verschillende kleuren.
The New Stijl. Covers komen in verschillende kleuren.

Uitgeverij MENDO en ...,staat hebben de krachten gebundeld voor de gelimiteerde publicatie The New Stijl. Een salontafelboek met een verzameling van de meest spraakmakende Nederlandse creatieven zoals fotografen, ontwerpers en kunstenaars.

Residence spreekt met de makers, ...,staat oprichter en creative director Jochem Leegstra en Gunifort Uwambaga van uitgeverij MENDO. 

Overal ter wereld vind je succesvolle, invloedrijke en talentvolle Nederlandse creatieven. Ze brengen vernieuwing en verandering ver buiten onze landsgrenzen én binnen een groot scala aan disciplines. Wat definieert die Nederlandse creativiteit vandaag de dag in een tijd waarin nationale identiteit steeds minder wordt bepaald door fysieke grenzen? The New Stijl onderzoekt op visuele en verkennende wijze deze vraag.

Gunifort Uwambaga, uitgeverij MENDO. Fotografie: Bastiaan Woudt.
Gunifort Uwambaga, uitgeverij MENDO. Fotografie: Bastiaan Woudt.
Jochem Leegstra, founder  ...,staat. Fotografie: RVDA.
Jochem Leegstra, founder ...,staat. Fotografie: RVDA.

Het boek is een verzameling van de meest spraakmakende Nederlandse creativiteit anno nu. Hoe zijn jullie te werk gegaan wat betreft de selectie?
Jochem: “...,staat is een multidisciplinaire agency en in onze aanpak en services kruisen allerlei vormen van creativiteit. Daarom hebben we ons oor te luister gelegd in onze directe omgeving, maar natuurlijk ook daar voorbij. We hebben een lange tijd open gesprekken gevoerd met mensen binnen en buiten de industrie, van stylisten tot vormgevers, curatoren en andere opinieleiders en natuurlijk met ons eigen team. Vanuit werelden als mode, fotografie, kunst, architectuur, social design zijn we gaan verkennen en trechteren. We zijn uitgekomen op een longlist van 300 namen – we hebben zo enorm veel fijn talent – waarvan er uiteindelijk 57 in het boek zijn gekomen. Daarvan hebben we 15 talenten geïnterviewd en daarbovenop hebben we ook nog ruimte gecreëerd voor vijf opiniestukken om ons perspectief breed te houden.”

Gunifort: “Door de jaren heen heeft MENDO zich op een organische manier ontwikkeld tot een hub voor de creatieve scene, wat ons heeft geholpen om een bepaald blikveld te verkrijgen. Die lens hebben we gekruist met die van …,staat. We cureren boeken in de categorieën die in THE NEW STIJL aan bod komen en daarnaast zijn we natuurlijk een jonge, trotse en onafhankelijke Nederlandse uitgeverij. En zoals Jochem aangeeft, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Dit boek is ontwikkeld over een periode van drie jaar, we hebben er écht de tijd ervoor genomen. We hebben niet op snelheid ingezet, maar op kwaliteit en duurzaamheid van inhoud.”

The New Stijl. Paint Studies Viviane Sassen.
The New Stijl. Paint Studies Viviane Sassen.

Hoe is de samenwerking tussen …,staat en MENDO tot stand gekomen?
Gunifort: “Jochem en ik zijn beiden estheten, bezeten boekenverzamelaars en verliefd op papier; daar hebben we elkaar echt in gevonden. Bovendien moet ik erbij zeggen dat …,staat als gevestigde naam in de binnen- en buitenlandse design scene hoog op mijn verlanglijstje stond wat betreft samenwerkingen. Ook qua ambities sluiten we goed op elkaar aan, het onderschrift van THE NEW STIJL leest niet voor niets ‘Dutch Creativity Beyond Borders’.”

Jochem: “Beide bedrijven zijn rond 2000 opgericht en we volgden elkaar al langere tijd. Toch is de vonk tussen mij en Gunifort pas zo’n drie jaar geleden overslagen in, jawel, de boekwinkel van MENDO. We waren aan elkaar gekoppeld en het klikte meteen; we bleken allebei de representatie van hedendaags Nederlands talent te missen. Een ontwerper en een uitgever, dus een boek als manifestatie was een logische keuze. Dankzij support van CameraNU & Canon hebben we kunnen samenwerken met drie fotografen die speciaal voor THE NEW STIJL nieuw werk hebben gemaakt. Zo zijn er portretten van Robin de Puy, stills van duo Scheltens & Abbenes en een visual essay van Marcel Veldman.”

The New Stijl. Inez & Vinoodh.
The New Stijl. Inez & Vinoodh.

Is er een bepaald moment geweest waarop je geïnspireerd bent geraakt om dit boek te maken?

Jochem: “Rond 2015 kreeg ik het gevoel dat het beeld van Nederlandse creativiteit wat aan het vervagen was. Ik observeerde minder opwinding bij Salone del Mobile en het viel me op dat dezelfde namen in de media bleven rouleren. Dat stond haaks op wat ik juist in mijn directe omgeving waarnam en hoorde van anderen. Nederlandse creativiteit voelde spannend en springlevend, maar werd niet op die manier geëtaleerd en gevierd. Dat willen we doen met THE NEW STIJL.”

 Gunifort: “Vanaf de eerste seconde dat ik in de studio van …,staat zat, wist ik eigenlijk al dat het goed zat. Ik zag de bibliotheek waarvan de samenstelling al genoeg zei. Maar toen Jochem voor het eerst over dit idee vertelde, met zijn aanstekelijke enthousiasme en passie, voelde ik meteen dezelfde urgentie. Het benadrukte wat we bij ook MENDO hebben geobserveerd, de noodzaak voor zo’n podium. En het concept sluit naadloos aan bij onze missie om culturen en generaties met elkaar te verbinden door een gedeelde liefde voor boeken.”

The New Stijl. Imruh Asha.
The New Stijl. Imruh Asha.

Het is voorstelbaar dat dit boek in de toekomst een mooi tijdsbeeld gaat zijn. Je zou het, bij wijze van, een bijbel of encyclopedie over creatief en innovatief Nederland kunnen noemen. Bestaat de mogelijkheid dat er een vervolg komt of dat het een serie zou kunnen worden?
Jochem: “Als het boek zo herinnerd wordt, dan is dat misschien wel het mooiste compliment denkbaar. We krijgen vaker de vraag over hoe we de toekomst van THE NEW STIJL zien. Ons lanceringsfeest in De L’Europe is daar een goed voorbeeld van, dat was een magische avond waarbij een heel eclectisch gezelschap, bestaande uit 400+ gasten, van Nederlandse creatieven en smaakmakers samenkwam. Of het podium dat we gehost hebben tijdens het Dutch Creativity Festival, met bruisende panels en kruisbestuivingen tussen namen uit en rondom het boek, waarbij het publiek een hoofdrol had. We verkennen nu mogelijkheden voor een stage tijdens Salone Del Mobile in Milaan voor aankomend jaar. Het boek is daarmee geen eindproduct, maar juist doorlopend in ontwikkeling. Een ontluikend gesprek over Nederlandse creativiteit dat zich nog op andere manieren kan vertakken, zowel digitaal als live. En over een aantal jaar wellicht een volgende publicatie…”

Gunifort: “Inderdaad. Je kunt oneindig schaven aan een boek en er bestaat de gedachte dat het ‘af’ is wanneer het gedrukt is. Maar wanneer het de drukkerij verlaat, betreedt het juist een tweede leven. Je kunt nooit voorspellen hoe het publiek het ontvangt, welke weg de titel in de fysieke wereld zal afleggen en wat er uit ontstaat. Ons voornaamste doel was om een dialoog aan te wakkeren en die willen we nu verder laten groeien. Dat is niet alleen aan de makers en aan de creatieven, maar ook aan de lezer en hoe die omgaat met de materie. Alleen samen kunnen we voorbij papier en gespreksstof bewegen om nog meer zichtbaarheid voor Nederlandse creativiteit te creëren.”

Het boek is een bonte verzameling van creatieven maar ook idealisten. Natuurlijk valt er voor elk verhaal iets te zeggen en is kiezen onmogelijk maar welke quote of welk beeld zouden jullie willen uitlichten en heeft jullie persoonlijk bewogen?
Gunifort: “Ik kan eigenlijk niet kiezen. Maar Samir Bantal sprak de woorden: ‘Blijf nieuwsgierig en laat je niet verleiden tot de kunst van het kopiëren om een bepaald esthetisch idee te plezieren,’ toen hem werd gevraagd wat hij jonge creatieven van nu wilde meegeven. Die oproep om altijd verder te kijken, en je eigen weg te volgen, vind ik typerend voor THE NEW STIJL.”

Jochem: “Ja, dit is een bijna onmogelijke vraag omdat het boek bol staat van diepgaande persoonlijke quotes en schitterende beelden, maar ik ga een poging doen. Iris van Herpen sprak de woorden: ‘Ik geloof dat het beter zou zijn als we allemaal verder kijken dan nationaliteiten en elkaar in plaats daarvan beschouwen als één collectief organisme.’ Haar oog voor de medemens, en het ter discussie stellen van grenzen en hokjes, vind ik op mijn beurt tekenend voor de talenten in het boek en van morgen.”

The New Stijl cover blauw groen.
The New Stijl cover blauw groen.

Het boek is nu hier verkrijgbaar en in de winkel van MENDO in Amsterdam voor € 69.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Bobby Bo Stips

Back to top