Overslaan en ga direct naar de inhoud

Vader en zoon Roy en Max Masin van Stone Gallery over PAN

Stone gallery, PAN-stand 49. Fotografie: Anne Hamers.
Stone gallery, PAN-stand 49. Fotografie: Anne Hamers.

Vorig jaar maakte Stone gallery uit Baarn zijn debuut op de PAN. En dat is zo goed bevallen dat vader en zoon Roy en Max Masin dit jaar weer acte de présence geven. Strikt genomen is wat Stone gallery toont geen kunst – want niet door mensenhanden bedacht en gemaakt – maar hoe de natuurschatten zijn verworven, dat is dan wél weer een kunst op zich. Dankzij jarenlange ervaring – edelsteendeskundige Roy zit al veertig jaar in het vak – veel reizen en een uitgebreid netwerk slaagt Stone gallery erin om bijzondere kunstschatten van Moeder Aarde te bemachtigen.

Roy Masin: ‘We passen goed op de PAN, omdat we in toenemende mate kunstverzamelaars als klant hebben. Met name moderne kunstliefhebbers waarderen onze spullen bovengemiddeld. Die zijn ruimdenkend, nieuwsgierig en hebben veel oog voor schoonheid. We werken ook steeds vaker met interieurontwerpers, op dit moment doen we een samenwerking met Eric Kuster op Ibiza.’ 

Hoewel de meeste objecten van ver komen, laat Stone gallery speciaal voor de PAN iets Nederlands zien, zegt Masin. ‘We tonen een mammoet die door vissers in de Noordzee is gevonden, als bijvangst. Mensen denken bij mammoeten vaak aan Alaska en Siberië, maar ook in Nederland hebben mammoeten geleefd. Het is een complete achterpoot, onderbeen, bovenbeen, alle kootjes. Heel imposant en ruim twee meter hoog. Deze mammoet is 50.000 jaar. Oud? Nee, voor ons is dat jong, haha. We handelen in stukken van miljoenen, zelfs miljarden jaren.’

Een ander topstuk is een tweeduizend kilo zware kwartsgeode met kristallen, uit Uruguay. ‘Het is een holle, opengemaakte reusachtige steen, van buiten donker en binnenin de meest prachtige kristallen. We hebben de rand gepolijst om de schoonheid van de kristallen te benadrukken. De meeste amethisten zijn paars, maar deze is afwijkend, Hij is grijszilverachtig met een vleugje violet, exceptioneel en indrukwekkend door de grootte.’ Een dergelijk stuk zou niet misstaan in een museum, maar Masin ziet het ook wel als eyecatcher in de hal van een bedrijf.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Back to top