Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken bij interior designer Caren Pardovitch


Op een mooie zomerdag werd er aan de overkant van de straat een groot te-koop-bord geplaatst. Interieurarchitect Caren Pardovitch (50) was meteen getriggerd. Ze zag volop mogelijkheden om het kantoor in het monumentale pand in Amsterdam-Zuid te transformeren tot een warm woonhuis dat ze ook gebruikt als showroom voor haar interior design bureau. En dat is enorm goed gelukt. Het rijksmonument uit 1928 ademt na de grootscheepse verbouwing een serene rust uit, het is harmonieus zonder dat het saai wordt. Pardovitch heeft gebruikt gemaakt van weldadige, rijke materialen als marmer, fluweel, zijde. ‘Ik houd van natuurlijke materialen, van alles wat een bepaalde rijkdom uitstraalt. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe afwerkingen en technieken, en ik ben echt een verzamelaar van objecten en vintage.’

Schatjagen


Haar stijl omschrijft ze als tijdloos en eclectisch. ‘Misschien is tijdloos een begrip dat je tegenwoordig te veel hoort, maar het speelt een grote rol in mijn werk. Ik vind het belangrijk dat mensen een lange periode gelukkig zijn in hun huis. En mijn stijl is eclectisch, in de zin dat ik het leuk vind om te mixen met stukken uit verschillende periodes.' Uren kan ze struinen over antiekmarkten en de Franse marchés aux puces zijn voor haar de hemel op aarde. Daar heeft ze veel schatten opgeduikeld, zoals de twee prachtige, langgerekte Muranolampen, die ooit in een Frans theater hebben gehangen en de vier eetkamerstoeltjes bekleed met pythonleer. Het pièce de résistance - ‘mijn trots’ - zijn de verbronsde schuifdeuren tussen de zitkamer en de eetkamer. Een eigen ontwerp van Pardovitch. 'Als ik iets moois zie, vult dat mijn hart. Dat geeft me zóveel energie.’


De bank Rhythm in caramel chenille met bronzen onderstel, ontwierp Pardovitch zelf. Er tegenover een vintage 1960’s Groovy Chair van Pierre Paulin voor Artifort bekleed met een burned orange velours. De originele vintage palmlamp is van Maison Jansen uit de jaren zeventig.


Op de gehele etage is gebruik gemaakt van hetzelfde Palissandro Astrale marmer. In de keuken is dit op bijzondere wijze verwerkt in een open boek dat doorloopt in de zijwanden. Van hetzelfde steen is een ‘vloerkleed’ gelegd in de houten vloer en ook het aanrechtblad is hiervan vervaardigd.


Boven de antieke eettafel hangen twee lampen Bolle van Gallotti & Radice. De vintage stoelen zijn bekleed met pythonleer via de European Vintage Gallery. Het dressoir Cubes is een eigen ontwerp van Pardovitch.


Op de voorgrond en achtergrond twee Murano lampen uit een theater in Parijs.


De zelfontworpen, imposante schuifdeuren zijn een combinatie van verbronsde panelen met daartussen glazen ramen. De zwarte Penguin Chairs van Theo Ruth voor Artifort stonden in de studeerkamer van Pardovitch’ vader.


In de serene slaapkamer zijn de leren wandpanelen van Studio Art omlijst met een zeer fijne messing rand.




De kleurrijke sculptuur van kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek vormt een mooi contrast met de serene tinten van het marmer in de hal en het gastentoilet.





Dit interieur verscheen in Residence 7/8. Fotografie Kasia Gatkowska Tekst Ellen Leijser

Interieurtrend: custom made >
Binnenkijken bij interior designer Hilde Cornelissen: een serene oase >
De vakantievilla van interior designer Caroline Legrand >

Back to top