Overslaan en ga direct naar de inhoud

Fotograaf Isabelle Kettner over haar fotografie, nu als welkomstcadeau bij Residence

Portret Isabelle Kettner.
Portret Isabelle Kettner.

Fotograaf Isabelle Kettner zoekt met haar werk constant naar de kern van wie of wat voor haar lens staat. Ontdaan van alle tierelantijnen bevriest ze zo hun essentie in één beeld.

Het was toeval eigenlijk, dat Isabelle Kettner afgelopen jaar eindelijk eens dicht bij huis ging fotograferen. En niet alleen de fysieke afstand was korter, het onderwerp staat ook gevoelsmatig dichterbij dan ooit. ‘Het liefst reis ik de wereld over,’ vertelt de fotograaf gepassioneerd. ‘Door covid was en is dat nu onmogelijk. De eerste vier maanden van de coronacrisis wist ik echt even niet wat ik met mezelf aan moest; ik word heel onrustig van lang op een plek zijn, wil altijd in beweging blijven. Vandaar dat ik altijd graag onderweg ben. En toen diende dit project zich als vanzelf aan.’ De van oorsprong Haarlemse die al jaren in Amsterdam woont doelt op haar laatste project (H)o(m)mage. Hiervoor keerde ze terug naar de orangerie waar ze in haar jonge jaren veel tijd doorbracht met haar grootmoeder; het bleek een bron van inspiratie.

Onderweg naar niemandsland in Siberië. Reisfotografie van Isabelle Kettner.
Onderweg naar niemandsland in Siberië. Reisfotografie van Isabelle Kettner.

Isabelle, hoe kwam je erop juist je oma’s bezittingen te fotograferen?
‘Net zoals vele anderen tijdens deze coronacrisis ben ook ik op zoek gegaan naar dingen die blij maken, alleen moest ik het nu letterlijk dicht bij huis zoeken. Rondlopend door mijn grootmoeders tuin realiseerde ik me dat alles wat me destijds zo begeesterde, me vandaag de dag nog weet te raken. Ik heb geprobeerd de essentie te vangen, zo ontstond het idee een macro-lens te gebruiken, hiermee kan je extreem inzoomen op je onderwerp.’

Ben je met deze macro-lens meer gaan fotograferen in en rondom dat huis?
‘Ik fotografeerde van alles uit de tuin en orangerie en uiteindelijk kwamen hier meerdere series uit, die ik de overkoepelende naam (H)o(m)mage gaf: een combinatie van oma en hommage, een liefdevolle herinnering aan een fijne tijd. Bij alle objecten zocht ik steeds de essentie van datgene wat voor mijn lens stond, ontdaan van alle tierelantijnen. Een van de series is Flora, waarvoor ik bloemen uit de tuin heb geplukt om ze in de studio te fotograferen met een macro-lens.’

Flora
Flora.

Is er overlap met de reisfotografie die je normaal maakt?
‘Jazeker, ik probeer altijd de echtheid en schoonheid te vangen van wie of wat ik fotografeer op dat moment. Eigenlijk voel ik me altijd vrij snel ergens thuis, waardoor ik snel en makkelijk verbinding maak met mijn omgeving. Met de reizen die ik door de jaren heen heb gemaakt, en door de grote verscheidenheid aan mensen die je ontmoet, blijft je blik op de wereld fris. Daar komt bij: hoe verder ik weg ga, hoe meer ik naar “binnen” zoek. Ik denk dat met deze introspectie ook een beter begrip komt van de werkelijkheid; hierdoor zijn mijn foto’s puurder, meer recht voor zijn raap geworden. Dat zie je ook heel erg terug in de Flora-serie: de bloem in zijn meest ongekunstelde vorm. Het lijkt misschien iets heel anders, maar een tijd geleden was ik in Noord-Pakistan en wat me echt enorm raakte was het feit dat er geen meisjes of vrouwen op straat te zien waren. Niemand verdient het een leven lang opgesloten te zitten zonder enige hoop of mogelijkheid op een beter leven. Ik wil heel graag iets bijdragen voor deze vrouwen en ben daarom bezig geld in te zamelen voor een goed doel dat dit specifieke onderwerp steunt.’

Is er bij al je verschillende projecten iets dat je altijd inspireert, waar je ook bent?
‘Inspiratie is op de juiste momenten overal, soms duik je in een vacuüm dat alles inspireert. Vaak inspireert taal mij tot het maken van beeld; met name de gedichtenbundels van Poesjkin en Ingrid Jonker zijn me dierbaar. Ik vind het de ultieme kunstvorm dat je in zo weinig woorden de kern kan vinden en het tegelijkertijd ook zo beeldend beschreven kan zijn. Dat spreekt tot mijn verbeelding.’

Tot slot: wat wil je dat jouw foto’s geven aan andere mensen, als ze het bijvoorbeeld in huis hangen?
‘Een goed interieur moet je een fijn gevoel geven. Bloemen zijn daar voor mij onlosmakelijk aan verbonden, zelf heb ik ook altijd bloemen om me heen, zowel in mijn studio als in huis. Ik hoop dat mensen het zien als een vrolijke, tijdloze toevoeging aan hun interieur.’

Bij een abonnement op Residence ontvang je nu een exclusieve print van een bloemenfoto uit de serie ‘Flora’. Ook is er de mogelijkheid een losse print naar keuze te kopen voor € 75. Bij de aanschaf van drie prints, voor € 225, krijg je de vierde erbij als cadeau.

Fotografie: Isabelle Kettner / Tekst: Lisa Goudsmit

INSPIRATIE

Back to top