Overslaan en ga direct naar de inhoud

Candy Dulfer over haar interieurstijl, liefde voor Japan en het wonen in een boerderij bij Amsterdam

Saxofonist Candy Dulfer in haar woning in Amsterdam
Candy Dulfer. Fotografie: Eddy Wenting.

Saxofoniste Candy Dulfer en haar verloofde Rafaël Nagelkerke wonen sinds eind 2024 in een verbouwde boerenstal onder de rook van Amsterdam. Na een brand en een renovatie van bijna twee jaar kreeg hun droomhuis eindelijk vorm. In dit interview vertelt Dulfer over haar verhuizingen, interieursmaak, Japanse invloeden en hoe haar leven als muzikant verweven is met haar woonstijl.

Geschilderd portret uit Bali. Fotografie: Eddy Wenting.
Geschilderd portret uit Bali. Fotografie: Eddy Wenting.
Tweede huiskamer met lage salontafel. Fotografie: Eddy Wenting.
Tweede huiskamer. Fotografie: Eddy Wenting.

Nieuwe start in een voormalige boerenstal

Twee jaar lang moesten Candy Dulfer en haar verloofde Rafaël Nagelkerke geduld hebben voor ze hun nieuwe huis onder de rook van Amsterdam konden betrekken. Een brand gooide roet in het eten, maar nu geniet het muzikale stel volop van het eerste voorjaar in hun omgebouwde ‘boerenstal’.

De structuur van de oude koeienschuur. Aan de pilaren zitten ringen waar de dieren vroeger aan bevestigd werden. Fotografie: Eddy Wenting.
De structuur van de oude koeienschuur. Fotografie: Eddy Wenting.
De entresol met hoge glazen ramen is in gebruik als kantoor. Fotografie: Eddy Wenting.
De entresol met hoge glazen ramen is in gebruik als kantoor. Fotografie: Eddy Wenting.

Interieur en inspiratie: een leven vol stijl en creativiteit

Hoe belangrijk is interieur voor jou?

‘Wat huizen betreft ben ik verwend. Met mijn ouders heb ik altijd op leuke plekken met veel creativiteit, warmte en gezelligheid gewoond. Eerst hadden we een woonboot in Weesp. Mijn ouders hielden van uitgaan en hadden een bohemien rock-’n-roll- leven. Mijn vader Hans verkocht auto’s en werkte als muzikant. Daarna gingen we naar een voormalig tramstation in Broek in Waterland. Een prachtig dorp met leuke bewoners en een hippiesfeertje. Mijn vader heeft dat pand grotendeels zelf verbouwd tot woonhuis, alles was van hout. Er was niet veel geld, maar wel een hoop creativiteit. Mijn moeder kon stopcontacten vervangen en een lastige bank stofferen. Met haar ging ik altijd naar rommelmarkten voor tweedehands kleding en meubels. Gaandeweg ontwikkelde ik een eigen interieurstijl. Ik weet veel namen van grote ontwerpers en van hun werk.’

Ben je later vaak verhuisd?

‘O ja, ik ben een serial mover. Ongeveer iedere zeven jaar heb ik een nieuw huis. Toen ik op mezelf ging wonen, huurde ik eerst een etage aan de Amstel, daarna woonde ik hartje Amsterdam in de Langestraat, maar zonder tuin of dakterras. Later heb ik een landelijk huis laten bouwen in Grootschermer, waar ook mijn ouders wonen.
Toen mijn partner van destijds daar niet kon aarden, kozen we voor een designhuis aan het water in IJburg. Sinds ik samen ben met Rafaël hebben we in Osdorp en in Oost gewoond. Daar hadden we een leuk huis, maar met twee pubers werd het te klein. Ik kijk altijd naar mooie huizen, online en ook door langs adressen te rijden.’
Rafaël, in het voorbijgaan: ‘Candy is verslaafd aan Funda.’
Zij: ‘Ja, ik kan heel obsessief ergens mee bezig zijn. Bij alles wat met huizen en interieur te maken heeft, ga ik aan. Project “nieuw huis” vind ik net zo leuk als nieuwe muziek of een volgende tour.’

de eettafel in de grote ruimte wat vroeger de koeienstal was, met houten balken. Fotografie: Eddy Wenting.
De eettafel. Fotografie: Eddy Wenting.
In houten kasten bewaart het stel dierbare objecten zoals beeldjes uit Japan en fotoboeken.
In houten kasten bewaart het stel dierbare objecten zoals beeldjes uit Japan en fotoboeken. Fotografie: Eddy Wenting.

Droomhuis in Amsterdam: verbouwing, brand en herstel

Waarom is een boerderij in Amsterdam jouw droomhuis?

‘Door de sfeer, de ruimte en de ligging. Al was ik aanvankelijk niet overtuigd van de buurt. Mijn vriendin Nada van Nie zei: “Ga nou kijken” en wat blijkt: dit is het leukste deel van Amsterdam. Ons huis ligt vlak bij een mooie historische kern. Rafaël is bijna twee meter lang en vindt hoge plafonds heerlijk. Allebei groeiden we op in oude huizen, hij in de Jordaan en ik in Broek in Waterland. Toen we dit eenmaal gevonden hadden, was de financiering nog een lang traject. Het was de covidtijd en de muziekwereld lag stil. We hebben alles op alles gezet om dit huis te krijgen. In de jaren negentig is het heel goed verbouwd. Rafaëls vader, die architect is, heeft zijn collega die dit project gedaan heeft nog een brief geschreven om hem te complimenteren. We zijn heel blij dat veel historische elementen behouden zijn bleven. Het gaat me altijd aan het hart als alles eruit gesloopt is.’

Met welke ideeën en wensen hebben jullie de renovatie en inrichting aangepakt?

‘We houden van tegenstellingen: oud en nieuw, een strak eiland in een landelijke keuken. We hebben bewust gekozen voor houten kasten en oude schilderijtjes in boerenstijl van Rafaëls voorouders. Tijdens de verbouwing brak er brand uit, die alles bijna twee jaar stillegde. Dat was natuurlijk enorm schrikken, maar achteraf hadden we daardoor veel tijd om keuzes te maken en godzijdank waren we goed verzekerd. In het tuinhuis hebben we toen een slaapkamer ingericht, zodat we hier wel konden verblijven.’

De slaapkamer heeft een serene sfeer met fraaie houten dwarsbalken. Fotografie: Eddy Wenting.
De slaapkamer heeft een serene sfeer met fraaie houten dwarsbalken. Fotografie: Eddy Wenting.
De oude luiken in de badkamer vonden ze bij Burbri, de kranen en tegels bij ’t Achterhuis. De spiegelende achterwand is via Brecht Murré Atelier.  Fotografie: Eddy Wenting.
De oude luiken in de badkamer vonden ze bij Burbri, de kranen en tegels bij ’t Achterhuis. De spiegelende achterwand is via Brecht Murré Atelier. Fotografie: Eddy Wenting.

Japanse invloeden en reizen als inspiratiebron

Hoe ontstond jouw liefde voor Japan?

‘Sinds 1992 speel ik elk jaar in Japan. Ik kom voornamelijk in Tokyo en andere grote steden. In de begintijd stond de cultuur loodrecht op de onze, in de loop der jaren is het helaas meer verwesterd. Ik hou van de kwaliteit, alles is met gevoel gemaakt en wordt prachtig gepresenteerd. Slechte service bestaat daar niet. Het is lastig om antieke interieurartikelen voor een normale prijs te vinden. Japanners zijn heel zuinig op hun spullen, maar heel soms kom ik iets bijzonders tegen in een antiek- of hotelwinkeltje.’

Antieke stoel in slaapkamer. Gedecoreerd Aziatisch kastje met kaarsen in de vorm van pagodes.
Aziatisch kastje. Fotografie: Eddy Wenting.
Douchecabine met antieke tegeltjes en entree met boog.
Fotografie: Eddy Wenting.

Wat is het mooiste huis waar je ooit geweest bent?

‘De Sussex cottage van Eurythmics-ster Dave Stewart. Met houten vloeren, de juiste kleuren en een gezellige bank met kussens aan de eettafel. Hij bezit meerdere prachtige panden – nooit poenig, altijd stijlvol en allemaal anders. Hij en zijn Franse vrouw hebben een heel goed smaakgevoel en je voelt je in elk huis meteen thuis. Dave was in het begin de mecenas van Damien Hirst, dus hij heeft veel waardevolle stukken van hem. Not my cup of tea, maar bij Dave in huis klopt het. Prince had een uitgesproken stijl qua kleding, maar om interieur gaf hij niet veel. Hij was altijd met muziek bezig. Zijn studio Paisley Park had een Memphis-achtig interieur, maar zijn woonhuis was niet bijzonder. Wel stonden er kaarsen en het rook er altijd heerlijk. Ik kwam al op jonge leeftijd bij exorbitant rijke muzieksterren over de vloer, maar ik ben nooit jaloers geweest en liet me juist inspireren.’

Tijdens tours breng je veel tijd in hotels door. Welke plekken maakten indruk?

‘Lange tijd vond ik het heerlijk om in hotels te slapen, altijd een bron van inspiratie. Ik ben op de mooiste locaties geweest. Bijvoorbeeld in Sunset Marquis in West Hollywood. Dat is echt een rock-’n-roll-hotel met een eigen opnamestudio in de kelder. Toen ik daar was, zat Slash van Guns N’ Roses aan het zwembad gitaar te spelen en was ook Sting te gast. Mijn interieursmaak is beïnvloed door Los Angeles in de leuke tijd. Philippe Starck heeft hotelinterieurs echt veranderd en ik ben nog steeds fan van zijn modern-versus-vintage-stijl. Inmiddels ben ik wel een beetje moe van de hotel chique-stroming; er is weinig nieuws onder de zon. Een echt mooi hotel is tegenwoordig alleen voor de superrijken weggelegd. Over het algemeen zijn de kwaliteit en service wereldwijd helaas afgegleden. Zowel bij hotels als bij restaurants zie je na vijf jaar dat de shine eraf is. Na een trip ben ik blij om weer terug te gaan naar ons eigen huis.’ candydulfer.nl

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Caroline Ludwig

Back to top