Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken in een tropisch stadshuis

Een geheime tuin vol tropische planten, dat verwacht je niet zo snel in een rauwe, hippe wijk van Rome. Roberta Paolucci en Paolo Giacomelli, het tegendraadse duo achter sieradenmerk Iosselliani, maakten van hun huis een exotisch lustoord.
Een geheime tuin vol tropische planten, dat verwacht je niet zo snel in een rauwe, hippe wijk van Rome. Roberta Paolucci en Paolo Giacomelli, het tegendraadse duo achter sieradenmerk Iosselliani, maakten van hun huis een exotisch lustoord.

Een geheime tuin vol tropische planten, dat verwacht je niet zo snel in een rauwe, hippe wijk van Rome. Roberta Paolucci en Paolo Giacomelli, het tegendraadse duo achter sieradenmerk Iosselliani, maakten van hun huis een exotisch lustoord.

Als je het huis van Roberta Paolucci en Paolo Giacomelli binnenstapt, heb je meteen het gevoel dat je kilometers verwijderd bent van de drukke Italiaanse hoofdstad. Alsof je op vakantie bent. Het gelijkvloerse gebouw dat helemaal is opgetrokken uit beton en glas, is omgeven door tropische planten. Alle ruimtes baden in natuurlijk licht dat door de hoge ramen naar binnen valt. ‘Ik kan me geen woon- of werkruimte voorstellen zonder de mogelijkheid om me vrij te bewegen tussen binnen en buiten’, zegt Paolucci. ‘Zodra ik terugkom van één van onze lange reizen, zorg ik altijd eerst voor mijn geliefde tuin.’

Woonkamer stadshuis in Italië
In het atelier staan de Tecno D70 van Osvaldo Borsani en fauteuil Lady van Marco Zanuso voor Arflex. De salontafel is marmer en een ontwerp van Iosselliani Design voor Giustini / Stagetti Gallery. De lage tafel is van Willy Rizzo, de zwarte vaas van Paolo Canevari en het tapij van Allegra Hicks uit Giustini / Stagetti Gallery.

Kloppend hart

Via de glazen schuifdeur in de keuken, die bijna altijd open staat, kijk je uit op een zonnige patio. Er groeien cactussen, papyrusplanten en bananenbomen. En er staat een groot betonnen waterbassin dat is geïnspireerd op de oude drinkbakken van schapen die ooit in dit gebied leefden. De keuken is open en licht en biedt uitzicht op beide zijden van de tuin. Weinig deuren en veel glas, dat is waar het creatieve duo de voorkeur aan geeft. ‘Toen we de indeling van het huis gingen bepalen, wilden we dat de keuken het kloppend hart zou worden, zoals de Italiaanse traditie dicteert’, aldus Paolucci. ‘Het middelpunt van de aandacht, als een kathedraal met een magnetische aantrekkingskracht. We koken graag, al is Paolo er beter in dan ik.’

Het huis, dat een paar jaar geleden werd gebouwd, weerspiegelt hun liefde voor architectuur. De ruimtes fungeren als een minimalistische basis voor hun eigenzinnige interieurstijl. Vintage lampen, een rustieke houten tafel afkomstig uit een oud klooster, objecten uit Mexico en China, kunst van de Amerikaanse fotograaf Nan Goldin – het komt allemaal samen in een eclectische mix.

Om de lange houten tafel in de eetkamer, die afkomstig is uit een oud klooster, staan vintage Leggera-stoelen van Gio Ponti. Aan het plafond Noord-Europese lampen uit de jaren vijftig.
Om de lange houten tafel in de eetkamer, die afkomstig is uit een oud klooster, staan vintage Leggera-stoelen van Gio Ponti. Aan het plafond Noord-Europese lampen uit de jaren vijftig.
Middelpunt in de badkamer is het bad Woodline van Benedini Associati voor Agape. Aan de muur een foto van Nan Goldin, een geschenk van Paolo Giacomelli aan Roberta Paolucci voor haar veertigste verjaardag.
Middelpunt in de badkamer is het bad Woodline van Benedini Associati voor Agape. Aan de muur een foto van Nan Goldin, een geschenk van Paolo Giacomelli aan Roberta Paolucci voor haar veertigste verjaardag.

Goudsmidtraditie

Op vijf minuten lopen van het huis bevindt zich de grote studio en winkel van Iosselliani. Een nieuw gebouw, ontworpen door de bevriende architecten Adriano Pingaro en Susanna Gargiulo. Ook hier is gewerkt met strakke lijnen, veel glas en beton. Het interieur, dat werd toevertrouwd aan Michele Peretto, verzacht die industriële uitstraling dankzij de houten lambrisering en eikenhouten vloer. In het atelier werkt Paolucci aan de nieuwe sieradencollectie. Kenmerkend is het gebruik van vintage juwelen die zijn bewerkt tot gewaagde statementkettingen, armbanden en gestapelde ringen. ‘Mijn moeder was een haute couture naaister, ze werkte voor Roberto Capucci en Valentino’, vertelt ze.

‘Als kind speelde ik met pailletten, edelstenen en borduurwerk.’ Giacomelli ontwierp al sieraden voordat hij Roberta ontmoette. Hij leerde verfijnde traditionele goudsmidstechnieken in één van de laatste Romeinse sieradenateliers. Ook werkte hij voor Italiaanse modehuizen als Fiorucci, Missoni en Dolce & Gabbana. De samenwerking tussen de twee ontstond na een reis naar Vietnam.

Enfant terrible

Reizen is een gedeelde passie van het ontwerperskoppel. Vier maanden per jaar leven ze uit een koffer. Enerzijds door hun werk; met Iossellianni nemen ze deel aan internationale beurzen en openen ze eigen boetieks in het buitenland. Anderzijds is het hun nieuwsgierigheid die hen naar alle uithoeken van de wereld voert. Ze kiezen steevast voor de minder gangbare vakantiebestemmingen, adresjes die ze enkel delen met vrienden. ‘Bij thuiskomst is dit de enige plek waar we zouden willen zijn’, verklaart Giocomelli stellig. Hij doelt op Pigneto, een wijk ten oosten van het centrum van Rome. ‘Tot eind negentiende eeuw was dit een landelijk gebied dat in het bezit was van twee adellijke boerenfamilies. In de jaren daarna werden er fabrieken en woonwijken gebouwd.

Nu zijn we één van de weinigen die in het groen wonen.’ De buurt had lange tijd een niet zo goede reputatie en werd beschouwd als het ‘enfant terrible’ onder de Romeinse stadsdelen. Toch opende het duo in 2005 juist hier, in het pittoreske Pigneto, hun eerste Iosselliani-boetiek. Ver weg van de conventionele luxewinkels in hartje centrum.

De slaapkamer met naast het bed twee lampen van Iosselliani Design: links Black Hole Sun voor Giustini / Stagetti Gallery en rechts een lamp uit de Circus Collection. Op het bed een linnen sprei en een fluwelen dekbed van C&C Milano. Kristallen kroonluchter uit de jaren vijftig.
De slaapkamer met naast het bed twee lampen van Iosselliani Design: links Black Hole Sun voor Giustini / Stagetti Gallery en rechts een lamp uit de Circus Collection. Op het bed een linnen sprei en een fluwelen dekbed van C&C Milano. Kristallen kroonluchter uit de jaren vijftig.
Sieraden van Iosselliani
Sieraden van Iosselliani. Het merk staat bekend om het gebruik van vintage juwelen die zijn bewerkt tot gewaagde statementkettingen, armbanden en gestapelde ringen.

Een beetje rebels

Het typeert het ontwerpersduo dat de dingen graag net even anders doet. Zoals ze ook in hun sieradencollecties de Romeinse goudsmidtraditie combineren met punkaccenten. Opstandig, een beetje rebels. Sinds enkele jaren ontwerpen ze onder de naam Iosselliani Design ook interieurobjecten zoals lampen en accessoires in dezelfde stijl als hun sieraden. De Italiaanse winkel is inmiddels verhuisd naar het centrum van Rome, op een steenworp afstand van Via del Corso.

Tijden zijn veranderd, hun clientèle is steeds internationaler geworden en daar spelen ze met deze nieuwe locatie op in. Daarnaast hebben ze nog drie andere boetieks in Tokio, Osaka en New York. En Pigneto? Deze wijk heeft zich ontwikkeld tot één van de hipste stadsdelen, het ‘Brooklyn van Rome’. Het is niet moeilijk voor te stellen waarom beroemde Italiaanse filmregisseurs als Pier Paolo Pasolini en Nanni Moretti deze wijk in hun hart sloten en gebruikten als decor voor hun films. ‘Pigneto is vandaag een levendige buurt met een niet te stoppen energie’, besluit Giacomelli. ‘Tegelijkertijd ademt dit stukje Rome een ontspannen sfeer. Alles lijkt in een rustiger tempo te gaan, je kunt hier genieten van een simpele levensstijl.’ iosselliani.com

Gepubliceerd in Residence No. 5 verkrijgbaar in de winkel en online. Fotografie: Helenio Barbetta/Living Inside / Tekst en styling: Chiara dal Canto / Tekstbewerking: Natasja Admiraal

INSPIRATIE

Back to top